Laat scholen inderdaad maar eens experimenteren met aparte lessen voor jongens

Op oude schoolgebouwen staan soms nog de vervaagde opschriften: 'jongensschool' en 'meisjesschool'. Ze herinneren aan de tijd dat leerlingen strikt werden beoordeeld op hun sekse. Dat dit onderscheid is opgeheven, lijkt nu zo vanzelfsprekend, maar het blijft een van de grote maatschappelijke verworvenheden van de afgelopen eeuw. Alle kinderen krijgen dezelfde kansen, op basis van hun eigen talenten, inzet en vaardigheden. Tot welke groep een kind toevallig hoort, bepaalt niet welke lessen hij of zij krijgt.

Er moet wel heel wat aan de hand zijn om terug te keren naar de tijden van gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Het zou leerlingen opzadelen met het idee dat ze bij voorbaat zijn voorbestemd om in bepaalde vakken goed of slecht te zijn. Het zou ook docenten voor de onmogelijke opgave plaatsen om alle jongens en alle meisjes over één kam te scheren. Hoe moeten docenten dat in de praktijk uitleggen aan die jongens of meisjes zelf? 'Jij hebt een probleem omdat je een jongen bent'?

En toch is het een gedurfd plan, om jongens en meisjes - hooguit af en toe, dat is het verschil - weer apart te zetten, met elk een eigen lesprogramma. Het pleidooi komt van de christelijke schoolbesturen, die als vertegenwoordiger van meer dan 2000 scholen in het land met hun voorstel tenminste één ding bewezen hebben: ze durven onorthodoxe oplossingen aan te dragen voor een reëel probleem.

Dat er een 'jongensprobleem' is, staat vast. Onderzoeken wijzen uit: jongens blijven vaker zitten dan meisjes, halen minder vaak het vwo-niveau, maken vaker hun opleiding niet af.

Net zoals dat in het verleden de meisjes hulp kregen, toen die bijvoorbeeld achterbleven in bètavakken, verdienen nu de jongens extra aandacht. Niet omdat ze zielig of anders zijn, maar gewoon omdat ook jongens het beste uit zichzelf moeten kunnen halen. Gelijke kansen komen nu eenmaal niet altijd vanzelf. Misschien zijn een paar aparte lesuren precies de oplossing, een experiment kan het uitwijzen.

Op internet werd geschamperd dat christelijke scholen stiekem terug willen naar de tijd dat gelijke rechten niet bestonden. Een flauw verwijt. Laat ieder liever de Besturenraad bestoken met praktische ideeën voor de invulling van zo'n apart 'jongenslesprogramma'. Jongens apart zetten met Nederlands en wiskunde zal niet werken. Misschien moeten ze eerder apart les krijgen in het vak 'samenwerken'. Of leren plannen. Wie weet wat dit experiment dan nog oplevert.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden