Laat oud glas maar varen

(\N) Beeld
(\N)

Enkele ruit eruit, dubbel glas erin. Zo draagt u uw steentje bij aan een beter milieu. En het oude glas? Dat kan hergebruikt worden.

Stichting Vlakglas Recycling Nederland, waar zo’n 60 bedrijven bij aangesloten zijn, stuurt jaarlijks 75.000 ton glasplaten naar recyclingsbedrijven. Zij wilden zorgen dat ook het vervoer van glas naar recyclingsbedrijven duurzamer werd. Van Gansewinkel, afvalverzamelaar- en verwerker, had de oplossing: glas niet meer over de weg maar over het water vervoeren. Glas op een binnenvaartschip in plaats van een vrachtwagen, scheelt dat echter voor het milieu?

Vrachtwagens reden tot voor kort vanaf 1000 inzamelstations in Nederland naar het Belgische plaatsje Lommel, net over de grens bij Eindhoven, waar een glasrecyclingsfabriek van Van Gansewinkel staat. Tegenwoordig brengen binnenvaartschepen vanuit havens in Amsterdam en Meppel het glas uit de drie noordelijke provincies en de kop van Noord-Holland daarheen. Daarmee vermijdt Van Gansewinkel naar eigen zeggen 400.000 vrachtwagenkilometers per jaar. De CO2-uitstoot daalt daardoor met 14 procent. Glasvervoer per schip zou daarmee een stuk zuiniger zijn dan vervoer per vrachtauto.

„Dat klopt in principe”, zegt Robert Hekkenberg, docent aan de TU Delft en gespecialiseerd in binnenvaart. „Een schip verbruikt minder brandstof dan een vrachtauto per tonkilometer. Hoe groter een schip, hoe voordeliger het kan varen.”

De schepen die Van Gansewinkel gebruikt, vervoeren 800 ton per keer. Een vrachtwagen kan gemiddeld 25 ton vervoeren. Elke tocht van een schip houdt 32 vrachtwagens van de weg. De manier waarop een schipper vaart, scheelt ook brandstof. Hekkenberg: „Het is net als bij een auto: als je daarmee 200 gaat rijden, zuipt hij.”

CO2-uitstoot is inderdaad een belangrijk milieuaspect, maar de uitstoot van schadelijke stoffen zoals roet en fijn stof is dat ook. Moderne vrachtwagens zijn volgens Hekkenberg „heel schoon”, maar binnenvaartschepen lopen achter op dat gebied. Pas over een aantal jaar hebben nieuwe binnenvaartschepen even schone motoren als de huidige nieuwe vrachtauto’s. In de brandstof van schepen zit ook nog veel meer zwavel dan in vrachtwagendiesel. Vanaf begin 2010 zijn binnenvaartschepen pas verplicht te varen op zwavelvrije brandstof. De diesel van vrachtwagens is al zwavelvrij. Binnenvaartorganisaties roepen leveranciers nu al op de schone brandstof aan te bieden.

Binnenvaartschepen zijn misschien wel wat viezer dan vrachtwagens, maar volgens een woordvoerder van Van Gansewinkel is het een voordeel dat een schip langs weilanden vaart en niet, zoals vrachtwagens, door bewoonde gebieden komt. Mensen worden zo minder blootgesteld aan schadelijke stoffen. Hekkenberg: „Dat is absoluut waar. Onderzoek uit 1999 toont aan dat uitstoot van fijn stof en roet binnen de bebouwde kom de maatschappij vijf keer meer kost dan uitstoot buiten de bebouwde kom.” Hekkenberg durft geen keiharde uitspraken te doen over de milieuvoordelen van het schip boven de vrachtwagen voor het glasvervoer naar Lommel. „Hoeveel schoner en zuiniger een schip is, is afhankelijk van welk schip je neemt. Wanneer je een state of the art vrachtwagen vervangt door een 30 jaar oud schip, is er geen voordeel meer.”

Van de ruim 1600 voertuigen van Van Gansewinkel voldoet dit jaar 20 procent aan de hoogste Europese milieunormen. Een woordvoerder laat weten dat het per vaart verschilt welk binnenvaartschip het bedrijf gebruikt. Iedere keer als er 800 ton glas in de haven ligt, wordt bekeken welke schepen voor vervoer beschikbaar zijn. Prijs is het voornaamste selectiecriterium. Milieueisen spelen geen rol. Opmerkelijk dat als puntje bij paaltje komt, ’groene criteria’ onbelangrijk zijn bij wat het bedrijf aanprijst als een milieuvriendelijke manier van vervoer.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden