'La Bloemen' speelt indrukwekkend de diva

T/m 21/4 in Carré Amsterdam. Daarna: Maastricht (30/4-3/5), Den Haag (18-20/5), Breda (24-31/5), Rotterdam (4-15/6), Groningen (18-22/6), Utrecht (25-29/6). Informatie via 06-9203.

Tijdens de paasdagen speelde 'La On Tour' in Alkmaar. “Dit was pas de tweede keer dat we het doen, hoor”, riep zij die maandagavond beduusd tegen het publiek dat haar met reden een langdurig en ovationeel slotapplaus bezorgde. De volgende dag sprak ik haar. Karin Bloemen: “Dat is een gekke gewaarwording. Bij die try-outs ben je nog erg zoekende. Je hele artistieke team zit in de zaal om te bezien wat anders en beter moet. Als men je al zo enthousiast beloont voor een programma dat naar je eigen idee pas op zeventig procent van het haalbare zit, geeft dat natuurlijk een geweldige kick.”

Die dinsdag was zij twee dagen verwijderd van de try-outs in Carré en nog maar een kleine week van de première, zondagavond. Dan blijkt er inderdáád nog het nodige aan gesleuteld. Bovendien komt een zo groots opgezet programma als dit pas optimaal tot zijn recht op de allergrootste podia, zoals Carré en de slechts zes theaters en congreszalen waar de komende drie maanden nog series volgen.

'La On Tour' is een kleurrijk muzikaal theaterprogramma met oorspronkelijk Nederlandse liedjes van verschillende literaire liedauteurs, onder wie Jan Boerstoel, Ted van Lieshout en Frans Mulder. Maar ook met zeer eigenzinnige bewerkingen en vertalingen van uiteenlopend buitenlands repertoire, variërend van popballads tot hardrock en van getoonzette Shakespeare tot gecoverde Prince. Die zangnummers zijn ingenieus vervlochten met poëzie-declamaties, korte conférences, hilarische sketches en typeringen, maar ook met ballet, dans en zelfs acrobatiek. Dat alles is thematisch geordend via associatieve verbindingen en gesitueerd in zeer fraaie toneelbeelden, met veel kostuumwisselingen en een erg mooi en functioneel stellage-decor. En het wordt uitgevoerd door zes bandleden, zes dansers, drie backing vocals en twee danser-zangers, voorgegaan door die ene fantastische leading lady. Een veelzijdiger show en presentatie is niet denkbaar. Juist waar de tv-serie die zij onlangs voor de Vara maakte dikwijls faalde door een ondeugdelijk concept, valt in het theater alles precies op zijn plek.

Eind 1993, vlak na de première van 'La Bloemen', gaf de pas 35-jarige zangeres-cabaretière te kennen de pracht en praal van die muzikale show in de toekomst te zullen verruilen voor een veel soberder aanpak. Maar dit programma is juist nog kostbaarder en weelderiger. Karin Bloemen: “Ik vond het toen inderdaad wat veel allemaal, hoe absurd dat nu ook klinkt. Toen ik daarna met Leoni Jansen, Adelheid Roosen en anderen optrad in de gelegenheidsproduktie 'Niet gesnoeid', besloot ik er in eerste instantie 'als mezelf' te gaan staan. Dus kwam ik op in spijkerbroek. Maar dat voelde meteen al niet goed. Zo ben ik privé, maar niet als theatervrouw. Ik bedoel: ik werd er ontheatraal van en ik voelde me ongeloofwaardig. Theater is illusie en mijn illusie blijkt toch vooral het etaleren van de diva 'La Bloemen' in al haar 'volheid', zowel letterlijk als figuurlijk. Vrouwen die zich in het normale leven als diva-mens gedragen, vind ik van die kapsoneswijven en kakhoeren. Maar een diva spélen, jezelf in het theater opleggen dat die rol vooral echt moet lijken, is natuurlijk wel een mooie uitdaging. In dit programma is dat zelfs een van de thema's waarop we associëren: wie bèn je eigenlijk en wie denk je of denken anderen dat je bent? Of zoals de cast in het begin al zingt: 'Ze geeft alles, maar alles is gespeeld.' En later zeg ik: 'Je bent zelf van jezelf; voor iemand anders ben je gewoon iemand anders.' Dat vind ik een mooi statement.”

Hoe indrukwekkend haar theaterpresentatie als 'La Diva' ook is, voor het succes van haar voorstelling is de anti-sterallure van de persoon Karin Bloemen mogelijk van nog grotere invloed. Ook in 'La On Tour' gaat het immers niet om zeventien waterdragers in dienst van die éne hoofdpersoon met haar zo grote komische talent en haar prachtige zangstem. De kracht schuilt juist in de chemie van het collectief: de hechte samenwerking van musici, dansers, zangers en bedenkers van het programma. In het verleden viel Bloemens dienstbaarheid aan haar medewerkers nog wel eens in haar nadeel uit. Het uiteindelijke theaterprodukt was niet altijd wat haar artistiek voor ogen had gestaan. Ze trok er lering uit. Voor deze show formeerde ze een groter en grotendeels nieuw 'creatief team' om zich heen, dat alle disciplines in zich herbergt. Het bestaat, naast haarzelf, uit een dramaturg (André Veldkamp), een acteur (Peter Römer), een componist (echtgenoot Marnix Busstra) en uit regisseur Ruut Weissman. Karin Bloemen: “Dat Ruut deze show regisseert, is van enorm belang. Ik ben geneigd op mijn intuïtie te werken. Ruut daarentegen laat bruikbare theaterwetten gelden en zoekt sterk naar de methodiek achter de voorstelling.”

Overleg Als altijd begon alles met overleg over een zo gevarieerd mogelijke repertoirekeuze met haar collega-uitvoerders, vertegenwoordigd door arrangeur-bandleider Norbert Sollewijn Gelpke, backing vocal-leader Olga Meijer en de zanger-dansers Stanley Burleson en Perry Dossett, die beiden tevens verantwoordelijk zijn voor de choreografie. Karin Bloemen: “Zij moeten het willen en kunnen en doen. Maar in het verleden kwam het er op neer dat we een aantal mooie songs kozen en dat ik daar vervolgens leuke sketches en visualiseringen bij bedacht. Onder leiding van Ruut is er nu vanaf het eerste moment gezocht naar eenheid en structuur, naar het vormelijk en inhoudelijk aan elkaar 'lussen' van programma-onderdelen en het op die manier 'kloppend' maken van tekst, muziek, choreografie en aankleding. Daardoor vloeien al die disciplines nu samen, waarbij het zelfs zo is dat je mij aan ballet ziet doen en de bandleden ziet acteren. Dat is nog een heel gepuzzel, hoor, ook al door de hoge eisen die we wensen te stellen aan onszelf en ons materiaal, inclusief licht- en geluidstechniek en vormgeving. Bovendien had ik, mede door de ervaring van een seizoen televisie, nog wat wilde ideeën voor vreemde typeringen. Ook die moesten in dit toch al bonte geheel ingepast worden. Heerlijk om te doen, trouwens, zeker als je je daarvoor kunt steken in die te gekke kleding van decor- en kostuumontwerper Jan Aarntzen.”

Is het dan niet teleurstellend zo'n groots programma nu slechts drie maanden te spelen? Karin Bloemen: “Zo'n unieke ploeg houd je helaas niet langer bij elkaar. Iedereen zit met tal van andere verplichtingen. Ze zijn ook zo goed allemaal. Bij de eerste repetitieweek had ik zelfs zoiets van: wat doe ik hier eigenlijk tussen? Wanneer die zelfonderschatting overging? Nou, het evenwicht was wel hersteld toen ik alle sketches moest gaan bedenken en me realiseerde wat mij verder nog allemaal te doen stond, zoals het van buiten leren van 27 bladzijden tekst. En ik ben ook zelf de producent, hè, want het programma wordt uit eigen zak betaald. Ook dat gaf de rolverdeling enig cachet. Ik bedoel: ik ben dan wel leading lady 'La Bloemen', maar vaker voel ik me in dit collectief 'La Mama', die het geluk had zeentien toptalenten te kunnen adopteren. Wij hebben het zo verschrikkelijk leuk en goed met elkaar.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden