Kwaliteitszegel voor websites gezondheid

De website Gezonheidsplein.nl Beeld
De website Gezonheidsplein.nl

Websites met medische en gezondheidsinformatie gaan onder de loep. Deze kunnen in aanmerking komen voor een kwaliteitskeurmerk, het zogenaamde Zegelgezond.

Binnen enkele maanden moet dankzij dit zegel het vinden van goede en betrouwbare informatie op internet mogelijk worden. Nu al zijn er in Nederland naar schatting 15.000 websites over gezondheid en medische zaken, gericht op het grote publiek. Hun aantal groeit nog steeds, net als de bezoekersaantallen. Maar onduidelijk is hoe objectief en betrouwbaar ze zijn.

Voor het Innovatiefonds Zorgverzekeraars was dat enkele jaren geleden aanleiding te zoeken naar een waarderingssysteem. "Nadrukkelijke voorwaarde was dat dit niet tot een miljoenenkostend en groot instituut zou leiden", aldus directeur Ine van Hest van het Innovatiefonds dat de start van Zegelgezond financieel mogelijk maakt. Zegelgezond moet uiteindelijk zichzelf bedruipen met abonnementsgelden, te betalen door wie het kwaliteitszegel voert.

Gekozen is onder andere voor crowdsourcing, waarbij gebruikers van internet hun kennis belangeloos ter beschikking stellen. Bedrijven, maar ook bijvoorbeeld patiëntenorganisaties, huisartsen of apothekers die het logo op hun website willen, moeten hun site onder andere ter waardering voorleggen aan twee online-expertgroepen: vakexperts en publieksexperts. De eerste groep zal bestaan uit bijvoorbeeld artsen, apothekers en verpleegkundigen, de tweede uit sitegebruikers, zoals patiënten, leden van een patiëntenvereniging of bijvoorbeeld sporters. Beide groepen geven de site vervolgens een cijfer, dat naast het logo op de website moet komen te staan.

Lars Gierveld van Mediavedi, het Amsterdamse bedrijf dat Zegelgezond ontwikkelde en beheert, wijst erop dat internetgebruikers nu al veel kennis belangeloos online delen. Publieksexperts zijn er dus wel genoeg, denkt hij. Mogelijk is de werving van vakexperts, zoals artsen, verpleegkundigen of fysiotherapeuten, wel een probleem. Die hebben het immers al druk genoeg. "Maar zij hebben alle belang bij goed geïnformeerde patiënten. Artsen worden het ook moe als er weer een patiënt met een grote stapel internetprints de spreekkamer binnenkomt", zegt Thomas Schippers, eveneens van Mediavedi. Mediavedi wil daarom vakexperts werven via branche- en belangenorganisaties van de beroepsgroepen.

Zegelgezond wordt geëxploiteerd door een onafhankelijke stichting. In het stichtingsbestuur zitten leden die zijn voorgedragen door patiëntenorganisatie NPCF/CG-raad, artsenorganisatie KNMG, Zorgverzekeraars Nederland en de Vereniging Nederlandse Gemeenten. De laatste omdat gemeenten steeds meer gezondheidstaken gaan uitvoeren. Is Zegelgezond eenmaal rendabel, dan wordt de winst onder andere gebruikt voor verlaging van het abonnementsgeld. Dat variëert nu, afhankelijk van de site-omvang, van vijfhonderd tot meer dan zesduizend euro. Zegelgezond zou, als het initiatief aanslaat, wereldwijd het eerste online waarderingssysteem zijn van publieksinformatie over gezondheids- en medische sites, claimt Mediavedi.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden