Kwaliteit Engels op basisscholen een ratjetoe

Voortgezet onderwijs worstelt in eerste klas met grote verschillen in taalvaardigheid bij leerlingen

De overheid moet snel hogere eisen stellen aan het niveau van de Engelse les op basisscholen. Docenten Engels in het voortgezet onderwijs weten zich geen raad met de diverse niveaus waarmee leerlingen zich vanuit groep 8 in de brugklas melden.

Vroeg met Engels beginnen wint aan populariteit. Inmiddels bieden 1100 basisscholen Engels vanaf groep 1 aan. In een proef van staatssecretaris Sander Dekker (onderwijs) wordt zelfs geëxperimenteerd met tweetalig onderwijs. Er zijn echter ook basisscholen die nauwelijks voldoen aan de minimumeis. Dat is een uurtje per week, vanaf groep 7.

Joyce van Hoorn, docente Engels op het Titus Brandsma Lyceum in Oss, krijgt in de eerste klas te maken met leerlingen die al zeer goed Engels spreken, verstaan en lezen: "Maar in diezelfde groep zitten ook kinderen die het alfabet kennen en in het Engels kunnen tellen, en meer niet."

Docenten Engels worstelen met de opdracht zwakke leerlingen snel op niveau te krijgen en de beteren te blijven uitdagen. Ze vinden het vreemd dat Engels op de middelbare school naast Nederlands en wiskunde topprioriteit heeft, maar in het basisonderwijs niet. Ook wordt Dekker verweten de scheefgroei niet aan te pakken, maar zelfs te vergroten.

"Het is mooi dat basisscholen meer ruimte krijgen, maar we maken het daarmee wel complexer. Het is hard nodig dat de overheid duidelijker vastlegt wat basisscholen hun leerlingen minimaal moeten leren" stelt hoogleraar tweetalig onderwijs Rick de Graaff. De vaksectie Engels van de Vereniging van Leraren in Levende Talen onderstreept de noodzaak van een discussie over eindtermen in het basisonderwijs.

Ook EP-Nuffic, organisatie voor internationalisering van het Nederlandse onderwijs, wil de eisen flink opschroeven. "Als leerlingen op jonge leeftijd in contact komen met vreemde talen stimuleert dat ook de algemene taalontwikkeling en het bevordert het internationaal bewustzijn", zegt Stephan Meershoek. "Als alle basisscholen meer aan Engels doen, worden de verschillen fors kleiner. Dat biedt kansen de resultaten van leerlingen in het voortgezet onderwijs te verhogen."

De Graaff hoopt dat Dekker snel met heldere eisen voor het basisonderwijs komt. Hij pleit daarnaast voor aanvullende eisen voor de pabo. De niveauverschillen zullen, zegt De Graaff, ook met heldere eisen of zelfs een bepleite cito-toets Engels in het basisonderwijs, nooit helemaal verdwijnen. "Iedere brugklasdocent wiskunde, Nederlands of geschiedenis heeft er mee te maken. Goed differentiëren is nuttig en nodig voor alle docenten Engels. Daar moet in de opleiding meer aandacht voor komen."

Staatssecretaris Dekker noemt in een reactie de leerdoelen voor de basisschool 'vaag en weinig ambitieus', ziet dat er scholen zijn die het 'absolute minimum doen' en erkent de te grote verschillen. Hij laat onderzoeken hoe de kwaliteit van het Engels en de aansluiting op het voortgezet onderwijs kan worden verbeterd.

DE VERDIEPING 6|7

Steeds grotere verschillen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden