Kutcher heeft een goede neus voor investeringen

Filmacteur steekt vooral geld in internet start-ups die problemen oplossen waar hij zelf tegenaan loopt

Een van de investeerders in Luis von Ahns bedrijf Duolingo is, jawel, een acteur. Ashton Kutcher (36) is dankzij rollen in series als 'Two And A Half Men' een van bekendste acteurs ter wereld. Minder bekend is dat Kutcher minstens zo succesvol is als investeerder. Het voormalig model heeft geld gestoken in minimaal veertig internetbedrijven. En zijn investeringen lonen. Airbnb, een marktplaats voor vakantiewoningen waarin Kutcher zijn grootste investering deed, is binnenkort waarschijnlijk 10 miljard dollar waard.

Kutcher doet zijn investeringen via A-Grade Investments, het fonds dat hij in 2011 begon met Ron Burkle en Guy Oseary, de manager van zangeres Madonna. En dat kan hij makkelijk doen. De verloofde van actrice Mila Kunis, volgens mannenblad FHM de meest sexy vrouw ter wereld, is de best betaalde acteur op de Amerikaanse televisie. Hij heeft een geschat vermogen van 140 miljoen dollar, ruim 100 miljoen euro. Dat geld steekt Kutcher graag in grofweg zes soorten beginnende ondernemingen. De meeste daarvan brengen mensen in contact met elkaar of met ondernemers. Het gaat om zoekmachines, marktplaatsen, sociale websites en netwerken voor bedrijven in de uiterlijke verzorging. Zo investeerde hij in StyleSeat, waar mensen online kunnen afspreken voor de kapper.

De sociale mediafanaat, in 2009 de eerste twitteraar met meer dan een miljoen volgers, spekt ook graag media als Flipboard, waar mensen hun persoonlijke nieuwsoverzicht kunnen samenstellen. Tot slot kunnen zakelijke websites als de betaaldienst Balanced op Kutchers steun rekenen.

Ook Nederlandse start-ups gaan niet onopgemerkt aan Kutcher voorbij. Twee jaar geleden stak hij geld in Gidsy, een initiatief van de Hollandse broers Edial en Floris Dekker en hun Oostenrijkse vriend Philipp Wassibauer. Via de website kunnen mensen allerlei diensten boeken bij mensen in het land waar ze naartoe willen, zoals een stadsrondleiding.

Tijdens een kroegentocht vertelde Kutcher de broers Dekker dat zijn buurman, een investeerder, hem al vroeg had geïnspireerd. De buurman ontwikkelde een nieuw soort jojo, die hij verkocht voor 800 dollar. Dat wilde Kutcher ook. Zijn investeringsfilosofie is simpel: hij pompt geld in bedrijven die problemen oplossen waar hij zelf tegenaan loopt. Hij vond het bijvoorbeeld lastig op het laatste moment een bos bloemen te kopen voordat hij een afspraak had. Dus trok hij zijn portemonnee voor BloomThat, dat binnen anderhalf uur een bloemetje bezorgt.

Hoewel het voormalige model de laatste jaren slim investeerde in bloeiende bedrijven als Spotify, waren zijn eerste avonturen geen succes. Zo begon Kutcher in 2004 als creatief directeur met Ooma. Het bedrijf maakt boxen waarmee mensen thuis gratis kunnen bellen. De prijs van 400 dollar per box was voor veel mensen te duur en het bedrijf verkocht er vrijwel geen. In 2008 verliet Kutcher de onderneming. In hetzelfde jaar volgde zijn tweede mislukking Blah Girls. De online animatieserie leverde weinig geld op. Na zijn succesinvesteringen in onder meer Skype is Kutcher een graag geziene gast in het bedrijfsleven. Zo nam het Chinese technologiebedrijf Lenovo hem vorig jaar in dienst als productontwikkelaar. In 2010 trok hij samen met een delegatie van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken en topmensen van eBay en Twitter naar Siberië om Rusland te helpen een eigen Silicon Valley te starten.

Vorige maand investeerde Kutchers in het Amerikaanse bedrijf Vicarious, dat ook wordt gesteund door Facebook-oprichter Mark Zuckerberg. De onderneming ontwikkelt een 'menselijke' pc die ziet, taal begrijpt, beweegt en rekent. De computer is waarschijnlijk pas klaar als Kutchers dochter, van wie Kunis naar verluidt zwanger is, volwassen is. De komende tijd gaat veel van Kutchers geld vast naar zijn eigen 'start-up'.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden