Kussengevecht met 200 kinderen. Hoe leuk is dat?

Pepijn Gunneweg en Jetske van den Elsen (kleine foto rechts) presenteren de BZT-show.Beeld kro/ncrv

Huiswerk verpulveren met een shredder, een wedstrijdje boeren, met honderden wc-rollen smijten, je oma leren dj'en. Alles kan in de BZT-show. Toch stopt dit populaire wensenprogramma na elf jaar. Het kijkgedrag van kinderen is veranderd.

Binnen in de Hilversumse studio gillen tweehonderd kinderen zich de longen uit het lijf. Ze stampen en springen, de tribune deint mee. "En blijven zwaaien jongens!", zegt de publieksopwarmer van de BZT-show, vlak voordat de opnames beginnen. Veel lawaai maken, dat hoort bij dit tv-programma voor kinderen van 6 tot 12 jaar.

Net als héél vies worden. De BZT-show (BZT staat voor 'bloed, zweet en tranen')draait om kinderwensen; de redactie vervulde er zo'n tweeduizend sinds de eerste uitzending in 2006. En kinderen willen vaak vieze dingen: als varkens door de modder rollen, zwemmen in cakebeslag (en aflikken), elkaar achter het behang plakken, met blote voeten bloemkool stampen en die prut uitdelen aan het publiek. "En vla, ze willen ook altijd iets met vla", zegt Marlou Wens, eindredacteur jeugdtelevisie bij omroep KRO-NCRV.

Zij kijkt achter de schermen toe hoe haar collega's wc-potten vullen met pisgele limonade en poepbruine chocoladepudding. Even verderop zijn anderen druk met kussenslopen en vlokken schuimrubber - ter voorbereiding op het kussengevecht dat presentatoren Jetske en Pepijn gaan houden met tweehonderd kinderen tegelijk.

Bloedend hart

Wens (49) geniet van de chaos in de coulissen, maar staat er toch 'met bloedend hart'. Want de BZT-show stopt ermee, op 11 november is de 256ste en laatste uitzending. Daarmee komt er een einde aan een programma dat volgens haar 'de 'Stuif es in' van deze generatie' is. Voor de jonge lezers: Stuif es in was van 1968-1985 een populair tv-programma, gepresenteerd door Ria Bremer, waarin kinderen mochten laten zien wat ze konden. Vervolgens kregen ze een medaille, een stuiver aan een lint.

Die Stuif es in-status mag Wens best claimen: van alle tv-kijkende kinderen van 6 tot 12 jaar keek gemiddeld 28 procent naar de BZT-show. Dat aandeel bleef in al die jaren min of meer gelijk. Ook nu doet het programma het nog goed bij de jonge tv-kijkers.

Alleen: steeds minder kinderen kijken überhaupt tv. Ook zij zitten tegenwoordig met de tablet of laptop op schoot of met hun eigen smartphone. Gezinnen kijken niet meer sámen: terwijl de oudste zus op de iPad youtube-filmpjes bekijkt, is de jongste aan het Netflixen en zit hun moeder te whatsappen.

Niet toekomstbestendig

"Vroeger stond de tv gewoon aan en keken kinderen ernaar" zegt Wens. "Nu moet je meer moeite doen om de kinderen te vinden. De uitdaging voor tv-makers is: ervoor zorgen dat ze op dát moment, tijdens de uitzending, bij je willen zijn. Je moet een evenement creëren, met veel interactie. Kinderen moeten het gevoel krijgen: het gebeurt nú."

Dat lukt bijvoorbeeld bij 'Zapp Live', een talkshow voor kinderen op zaterdagochtend. Daaraan kunnen kinderen actief meedoen: ze stemmen welk spelletje er gespeeld wordt of sturen tijdens de uitzending foto's op die vervolgens op televisie worden vertoond. Zo blijven ze switchen van internet naar tv.

De BZT-show, een ouderwets tv-programma voor de hele familie, was volgens Wens niet toekomstbestendig. "We hebben eerst gekeken of we aan de formule konden sleutelen, maar op een gegeven moment bleef er te weinig van de show over. Na elf jaar was het ook tijd voor iets nieuws."Over de opvolger van de BZT-show, mogelijk vanaf begin 2018 op tv, wil ze alleen kwijt dat ook daarin kinderwensen aan bod komen.

De camera's draaien inmiddels, medewerkers zetten 'De Smeerpijp' klaar, een van de succesnummers. In dat spel moeten kinderen vragen beantwoorden terwijl ze onder een grote pijp staan. Is het antwoord fout dan komt daar vieze witte kledder uit. Yoghurt, zo valt al gauw te ruiken.

Weinig veranderd

Intussen mag Tjerk buiten, onder begeleiding van een militair van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie, een kluis opblazen met springstof. Dat was al die jaren zo leuk, zegt Wens. "Als je zegt: het is voor een wens van de BZT-show, dan gaan alle deuren voor je open. De politie, de EOD, bekende Nederlanders, iedereen wil mee doen."

Vieze wensen, stoere wensen, lieve wensen: daarin veranderde in die elf jaar niet veel, al wilden kinderen de laatste jaren vaak iets met youtube-sterren: Dylan Haegens ontmoeten of leren vloggen met Enzo Knol.

Heel tevreden is Wens over de rubriek 'Effe serieus'. Daarin staat een kind gewoon voor de microfoon om (bijvoorbeeld) oma te troosten omdat opa is overleden. "Op zo'n moment is de studio dood- en doodstil. Terwijl vlak daarvoor het dak eraf ging. Iedereen voelt: dit is belangrijk om te zeggen. Er zit heel veel liefde in kinderen, ze willen het heel graag goed doen."

In de studio is het kussengevecht inmiddels uitgewoed. Slopen en vlokkenvulling liggen in de yoghurtdrab, waarin trouwens ook sporen chocoladepudding zijn aan te treffen. "Blije kinderen zijn zó leuk", zegt productieleider Miranda van Es, die net als Wens vanaf het begin bij het programma betrokken was. Zij heeft tijdens de uitzending rondgebanjerd op grote werklaarzen, die zijn bewezen yoghurt- en vla-proof. "De schoonmakers vinden het geloof ik niet zo erg dat de BZT-show stopt", grapt ze.

Beeld kro/ncrv
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden