Kurtág heeft geen antwoord op tompouce-jes van Nieder

Uitzending: 1 maart, radio 4, 20 u.

Zo'n stukjes-concert (van rond twee minuten tot een kwartier) met veel wisselingen en kleine bezettingen doet het niet in zo'n royale ruimte. Misschien dat de radio-uitzending een intenser belevenis oplevert.

De clowns-rol in het programma werd gespeeld door de Italiaan Fabio Nieder. Hij droeg twee wereldpremières bij, een circa twee minuten durende instrumentatie van de sonate in C van Domenico Scarlatti (niet meer dan een amuse bouche aan het begin van het concert met als geraffineerde oorkietelaar een bos sleutels) en een instrumentatie van enkeleLyrische stukken van Edvard Grieg. De suikerzoete, smeltende inkleuringen maakten de toch al gevoelige pianowerkjes 'Arietta', 'Vogeltje', 'Heimwee' en 'Noorse dans' tot tompouce-jes.

Wat een handige jongen die Nieder, een echte fantastische kleurder die maar eens gauw een suite met schilderijtjes van Vermeer ('Meid die melk uitgiet' en/of 'Vrouw aan het virginaal') moet maken. Hij kan het snel, want de Grieg-bewerking kwam in drie dagen en nachten tot stand kort voor de concertdatum toen duidelijk werd dat een wereldpremière van Klaas de Vries (een Frescobaldi-bewerking) verviel omdat de componist er niet tevreden over was. Wat heerlijk dat zo'n Nieder zulke moeizame scrupules niet kent en luchthartig zijn Italiaanse dartelheid loslaat.

De Hongaarse componist Györgi Kurtág, ook een moeizaam schrijver, had er geen antwoord op. Zijn 'The answered unanswered question' (woord- en idee-grapje op 'The unanswered question' van Charles Ives) verhief zich in een spel tussen twee celli op het podium en twee violen op het balcon, met dédain boven die commedia dell'arte.

Twee musici vielen op: de fluitist Harrie Starreveld die een prachtige solo-partij blies in 'Memoriale' van Boulez, en dirigent Ed Spanjaard. Met passie vuurde hij bijvoorbeeld het dunbezette orkest aan in Stravinsky's enerverende 'Dumbarton Oaks'-concert, dat een pendant kreeg in 'Tema' van Franco Danatoni. Waarmee Forza Italia alsnog de punten binnensleepte die al eerder verdiend waren door Boulez, Stravinsky en Robert Heppener met het ruimtelijke 'Trail'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden