Kurhaus wordt te koop gezet

Icoon van Scheveningen met bewogen geschiedenis kan concurrentie nauwelijks meer aan

Vroeger was het Kurhaus statig als een vorstin het middelpunt van de badplaats Scheveningen. Nu is het vijfsterrenhotel omgeven door neonverlichting, fastfoodrestaurants en clubs waar vooral veel alcohol wordt geconsumeerd.

Ook al ergeren de echte Scheveningers en oudere Hagenaars zich aan de drukte rondom het hotel, Den Haag blijft trots op het icoon dat niet alleen in Nederland, maar ook internationaal vermaard is.

Gisteren werd bekend dat het wordt verkocht, want het gaat al jaren niet goed met het Steigenberger Kurhaus Hotel in Scheveningen. Het tophotel lijkt de concurrentie in deze crisistijd met bijvoorbeeld het Amsterdamse Amstel Hotel en het Haagse Hotel Des Indes niet meer aan te kunnen.

Door de crisis willen toeristen niet meer de hoofdprijs betalen voor een kamer - vijf sterren betekent immers ook de hoogste tarieven - en huren bedrijven liever goedkopere conferentiezalen elders in de Hofstad.

Volgens een gisteren verstuurd persbericht van de Steigenberger Hotel Group hebben alle aandeelhouders ingestemd met een zogeheten herstructureringsovereenkomst. Het bedrijf wordt zo goed mogelijk voorbereid op een verkoop tegen de hoogste prijs die bovendien voor de aandeelhouders fiscaal zo voordelig mogelijk uitpakt.

In ieder geval zolang dat proces loopt, blijft Steigenberger het hotel exploiteren. Het verhaal gaat dat de waarde van het beroemde hotel is gedaald naar een nieuw dieptepunt van 'slechts' 24 miljoen euro, maar dat bedrag wordt door niemand officieel bevestigd.

Medewerkers van het hotel die officieel niet met de pers mogen praten, zien het met gemengde gevoelens aan. Enerzijds zeggen ze dat het werk wel door blijft gaan, omdat het een hotel blijft. Anderzijds denken ze dat die zogeheten 'herstructurering' vast ook wel gevolgen zal voor het personeel.

Het Kurhaus kent een bewogen geschiedenis. Ooit was het een houten paviljoen, in 1818 gesticht. In 1885 werd het nieuwe Kurhaus geopend, maar een fikse brand verwoestte het pand dat na een herbouw in 1887 werd heropend. Tot in de jaren zestig van de vorige eeuw was het een succes, maar dat hield op toen steeds meer mensen in het buitenland op vakantie gingen. In 1964 was het hotel nog het toneel van het beruchte en korte concert van de Rolling Stones. In de jaren erna raakte het Kurhaus in verval. Na protest van de Haagse bevolking werd het gebouw in 1972 gerestaureerd en verbouwd. Sinds 1975 is het Kurhaus officieel een monument.

Op 8 mei 1979 werd het Kurhaus heropend. Sindsdien is het van de Duitse Steigenberger Hotel Group. Tot 1995 was er ook een casino dat daarna naar de overkant verhuisde en het Holland Casino werd.

Daarna was het een tijd lang rustig rondom het Kurhaus, totdat bleek dat de in de onderwereld bekende vastgoedbaas en later vermoorde Willem Endstra via een stromannetje een aandeel had in het hotel.

Inmiddels zijn verschillende aandeelhouders afgehaakt. De komst van nieuwe aandeelhouders heeft niet mogen baten. De zaak wordt verkocht en gaat een ongewisse, maar ongetwijfeld bewogen toekomst tegemoet, zoals het hotel inmiddels gewend is: tussen neonlicht, drank en fastfood.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden