Kunstproject vol dichterlijke vrijheid

interview Theoloog Matsinger: De liedjes van The Passion helpen je nadenken over het bijbelverhaal

De vijfde editie van 'The Passion' was iets tegendraadser dan zijn voorgangers. De liederen voor de rol van Jezus, zegt theoloog Corjan Matsinger, contrasteerden gisteravond in Enschede enigszins met voorgaande jaren.

De vertolking die de omroepen EO en KRO, de Protestantse Kerk en het Nederlands Bijbelgenootschap geven aan het lijdensverhaal van Christus volgt theoloog en popmuziekliefhebber Matsinger (een boek over popmuziek en religie is in voorbereiding) op de voet. Hij zag de eerste drie edities van het evenement op televisie en was vorig jaar toeschouwer ter plekke bij de uitvoering in Groningen. Op verzoek van Trouw laat hij zijn licht schijnen over twee kernscènes uit The Passion.

De Judaskus

"Ik zie The Passion vooral als een kunstproject, een hervertelling met veel dichterlijke vrijheid. De liedjes brengen daarbij het verhaal dichtbij en zetten je aan het denken. Bijvoorbeeld over Judas: wat was dat eigenlijk voor iemand, wat dreef hem? In de Bijbel blijft dat mysterieus, maar de gekozen liedjes geven een interpretatie.

"De afgelopen drie jaar ging de Judaskus vergezeld van muziek van Marco Borsato. Muziek met veel dramatiek. Het interessante is dat Jezus en Judas hier een intense dialoog voeren over vervreemding. In 2011 in Gouda was dat met het lied 'Stil in mij' van Van Dik Hout: 'Vanavond toonde jij je ware gezicht'. In plaats van de dramatiek van Borsato kozen de makers dit jaar voor een lied van Bløf: 'Je hebt een donker hart, maar dat wil niet zeggen dat alles dan meteen zinloos is'. Ik vond dat een prettige tegenhanger."

De verrezen Christus

Aan het slot van The Passion zagen we gisteravond Jezus op het dak van de Enschedese Alphatoren staan. 'Een donderslag bij heldere hemel: vandaag gebeurt het mij', zong hij, wederom een lied van Bløf. In voorgaande jaren zong Jezus aan het slot het publiek toe en vraagt om hem na te volgen. Matsinger: "Dit jaar is dat wat minder het geval, dit lied lijkt meer een zelfanalyse van Jezus."

"De eigenlijke finale van The Passion is voor mij het berouw van Petrus, als hij Jezus heeft verloochend", zegt Matsinger. "In 2013 speelde die scène zich af in het Haagse Kurhaus, heel indrukwekkend. De echte slotscène was toen op de Hofvijver, en het jaar ervoor bovenop de Erasmusbrug in Rotterdam. Bovenop die brug of op het dak van een flatgebouw vind ik grotesk, een onnodig showelement.

"The Passion eindigt niet met Goede Vrijdag, zoals gebruikelijk bij passies, maar met Pasen. Het lijkt erop dat de EO wil dat het verhaal feelgood eindigt."

Geen Passion in de bios, uit angst voor een boete

Het was een nieuw idee dit jaar: 'The Passion' zou ook vertoond worden in een aantal bioscopen. Een deel van de opbrengst zouden de bioscoopexploitanten afdragen aan de producent van The Passion en de omroepen KRO en EO. Er doemde evenwel een (waarschijnlijke) schending van de Mediawet op: de publieke omroep mag niet dienstbaar zijn aan winst van derden, in dit geval de bioscopen. Omroep Max kreeg deze week van het Commissariaat voor de Media een boete van 162.000 euro omdat het Albert Heijn in de gelegenheid heeft gesteld geld te verdienen aan producten van het tv-programma 'Heel Holland Bakt'. Om dat te voorkomen besloten de omroepen en de producent The Passion uit de bioscoop te houden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden