Kunstproject stopt na 'digitale verkrachting'

Dries Verhoeven in zijn glazen huis op de Heinrichplatz in Berlijn Beeld anp

Samen schaken, pannenkoeken bakken en elkaars baard scheren. Meer wilde kunstenaar Dries Verhoeven niet doen met de mannen die hij via een dating-app uitnodigde in zijn glazen huis in Berlijn. Maar de aanpak van zijn kunstproject 'Wanna play? Love in Times of Grindr' viel helemaal verkeerd. Na een storm aan woedende reacties pakte Verhoeven zijn spullen en besloot het project voortijdig af te breken.

De performancekunstenaar was aanvankelijk van plan om van 1 tot 15 oktober in het glazen huis te blijven, met de dating-app Grindr als enige contact met de buitenwereld. De mannen die Verhoeven uitnodigde probeerde hij te verleiden om hem te bevredigen in zijn niet-seksuele behoeften - centraal in het huis stonden en schaakbord en een fles wijn. De chatgesprekken die hij had met gebruikers werden (anoniem) geprojecteerd in het glazen huis op de Heinrichplatz in Berlijn.

Internet als nieuwe ontmoetingsplek
"Omgekeerd bied ik hun hetzelfde aan", schreef de kunstenaar vorige maand in een toelichting op zijn project. "Ik hoop dat ze naar de container komen om samen te ontbijten, pannenkoeken te bakken, elkaars baard te scheren en voor te lezen uit favoriete boeken. Ik zie het als een laboratorium waarin ik onderzoek wat de reikwijdte van het internet is als nieuwe ontmoetingsplek."

Zijn project pakte echter niet zo uit als Verhoeven had gehoopt. Het protest ontstond toen de jonge fotograaf Parker Tilghman via Grindr met Verhoeven in contact kwam. Toen de fotograaf ontdekte dat zijn conversatie met zijn beoogde date geprojecteerd werd op een groot scherm en dat ook zijn foto (ondanks een poging deze onherkenbaar te maken) en Grindr-naam daar te zien waren stormde hij het huis binnen en viel Verhoeven aan. Daarna plaatste hij een bericht op Facebook waarin hij sprak over 'digital rape'. Een storm aan woedende reacties op sociale media volgde.

Ook de beheerders Grindr kwamen met een kritische reactie op het project. "Wat Verhoeven doet door Grindr-gebruikers onder valse voorwendselen te lokken is misleiding. Dit is een inbreuk op de privacy van de gebruikers en een mogelijk veiligheidsprobleem."

Respectloos
Verhoeven besloot kort na de ophef om zijn project te staken. "Achteraf had ik iedereen expliciet om toestemming moeten vragen om de gesprekken openbaar te maken", schrijft de kunstenaar in een verklaring over het voortijdig afbreken van zijn project. "De informatie die ik projecteerde is zonder wederzijdse toestemming gebruikt. Dat is respectloos. Ik bied mijn excuses aan aan iedereen die zich aangetast voelt in zijn privacy. Ik kom binnenkort met een uitgebreidere verklaring."
Ook het Grindr-profiel van de kunstenaar is inmiddels verwijderd.

Verhoeven (1976), die zichzelf omschrijft als 'praktiserend homoseksueel', maakt installaties en performances waarmee hij zijn publiek uitdaagt om de eigen wereld vanuit een radicaal ander perspectief te bekijken. Met Wanna Play? wilde de kunstenaar onderzoeken 'of liefde en toewijding de nieuwe taboes zijn in datingland'.

In Berlijn wordt volgende week een debat georganiseerd over het kunstproject. De komende dagen heeft Verhoeven zich echter teruggetrokken in zijn schulp. "Dries is erg geschrokken van de storm aan reacties", laat een medewerker van Verhoeven weten. "Hij heeft nu tijd nodig om alles te verwerken."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden