Kunstenaar in de groei

Een jonge vader met zijn kind, zou je denken. Want ze lijken nogal op elkaar; de dertiger met een half baardje heeft dezelfde mond, dezelfde ogen als het kleine kind dat hij aan zijn hand heeft. De titel, 'Individualisation', suggereert ook dat het twee individuen zijn, twee personen. Of toch niet? Wie het werk van Sidi El Karchi beter kent, weet dat het twee zelfportretten zijn. Want het jongetje tekende hij al eerder, in 2008, in een andere context: zoals wel vaker baseert de kunstenaar zich op foto's. Daar stond het jongetje, de jonge El Karchi, aan de hand van zijn vrouw, samen met nog een aantal kinderen. 'Parts' heette dat werk, 'onderdelen' van een familie - die van de kunstenaar.

Het werk van El Karchi wordt steeds bekender. In maart bespraken we hier al een ander werk van de in 1975 in Sittard geboren kunstenaar. Museum Bommel van Dam in Venlo kocht toen een schilderij met een portret van de moeder van El Karchi, Individualities werd aangekocht door het Bonnefantenmuseum in Maastricht. En het is niet hun eerste. Stijn Huijts, sinds kort directeur van het museum, kocht het werk van een galerie, waar het tentoongesteld was. "We hebben al zes schilderijen van El Karchi in onze collectie. Deze nieuwe tekening is verrassend - qua formaat, maar ook in kwaliteit. Je gaat onbewust zoeken naar een relatie tussen het stel. Beiden dragen bijvoorbeeld een blokjeshemd. Dat van de volwassene is meer ingevuld dan bij het kind. Maar ook bij de volwassene is nog veel in te vullen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden