Review

KUNSTBOEK

'The Uffizi', samenstellers Luciano Berti, Anna Maria Petrioli Tofani en Caterina Caneva, Scala Publications, 1993, 224 blz. - f 65,55.

Maar de recente bomaanslag in Florence, waarbij het beroemde UFFIZI-museum flink beschadigd werd - inclusief enige kunstwerken -, plus daarna de aanslag op de Sint Jan van Lateranen in Rome, geeft het bezoek aan de afdeling kunstboeken opeens een geheel ander karakter.

Stel nu eens dat ze het Uffizi echt goed hadden opgeblazen ..., is de eerste gedachte bij het doorbladeren van de zojuist verschenen catalogus met de even korte als adequate titel: 'The Uffizi'.

De tweede opkomende gedachte - ...maar dat zou alsnog kunnen gebeuren ... - spoort daadwerkelijk aan tot onmiddellijke verrijking van de huisbibliotheek met deze catalogus. Haal het Uffizi in huis, nu het nog kan.

Maar niet alleen sombere gedachten hoeven in dit geval koopgedrag te bepalen. Het gaat hier om een prachtig uitgevoerde catalogus in boekvorm, waarin vele tientallen van de schilderijen die het Uffizi bezit, fonkelend in kleur staan afgebeeld. Bovendien zijn recent schoongemaakte kunstwerken in al hun nieuwe pracht gereproduceerd, zoals de opmerkelijke 'Tondo Doni' van Michelangelo - het ronde schilderij met de voorstelling van de Heilige Familie. Ook dit kunstwerk - een van de weinige schilderijen die Michelangelo vervaardigde, mogelijk ter gelegenheid van de geboorte van het eerste kind van Agnolo Doni en Maddalena Strozzi - toont net als na de schoonmaak van zijn fresco's in de Sixtijnse Kapel in Rome aan, dat de Renaissance-meester in frisse kleuren wist te schilderen.

De samenstellers van de catalogus hebben gekozen voor een overzichtelijke rubricering van de schilderijen, in tegenstelling tot wat de meeste gidsen voor het Uffizi bieden: een behandeling van de kunstwerken per zaal. Zo zijn de Botticelli's (die in meer dan een zaal te vinden zijn) keurig gerangschikt onder het hoofdstuk 'Botticelli' en staan dienovereenkomstig ook de Lippi's broederlijk bijeen. Elk van de 27 hoofdstukken (die behalve afzonderlijke kunstenaars ook categorieen bestrijken als 'Siena in de 14de eeuw' 'Vroeg Florentijns Manierisme', 'HoogManierisme', 'Duitse schilderkunst' en 'Spaanse schilderkunst') bevat een korte inleiding - de rest is kijken geblazen! -, zodat min of meer een 'wandeling' door een paar honderd jaar kunstgeschiedenis gemaakt wordt. Iets wat het Uffizi met zijn meer dan duizend kunstwerken in feite ook is. Hoe deze unieke museumcollectie tot stand kwam, wordt in een vanzelfsprekende maar helaas wel wat korte inleiding uiteengezet.

En ook een plattegrond van het museum had voor de volledigheid zeker niet misstaan.

Het drukproces van deze fraaie, Engelstalige catalogus was kennelijk te ver gevorderd om in de inleiding nog naar de recente bomaanslag en desastreuze gevolgen daarvan te verwijzen. En dus vinden we op pagina 160 bovenaan de reproductie van 'De dood van Adonis' van de Italiaanse schilder Sebastiano del Piombo (1485-1547) - met veel mooi naakt en 'Venetiaans' uitzicht op de achtergrond. Het schilderij werd vrijwel onherstelbaar beschadigd tijdens de terreurdaad in de nacht van 26 op 27 mei. Het schilderij bestaat in al zijn glorie alleen nog in de boekenkast.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden