Kunst met een grote K-festival weet onder Audi ander publiek te bereiken

Boos weglopende bezoekers, hoongelach vanuit de zaal, musici die weigerden door te spelen. Ooit was het schering en inslag op het Holland Festival. Vandaag start de 65ste editie van het roemruchte festival, het achtste onder leiding van artistiek directeur Pierre Audi. Het Holland Festival had lang de naam zaken te presenteren die of een zeer hoog niveau hadden, of wrevel en woede opwekten, of extreem vernieuwend waren - als je geluk had, dan combineerde een voorstelling alledrie die dingen. Het festival was op cultuurgebied de culminatie van alles wat de laatste tijd zo onder vuur heeft gelegen: Kunst met een grote K voor een Elite met een grote E.

Maar met succes wordt de laatste jaren onder Audi ook ander publiek benaderd. Een vol Oosterpark dat luistert en meezingt met de Egyptische zangeres Amal Maher in 2010. Een jaar later, tijdens het op televisie uitgezonden slotconcert, was haar Libanese collega Fairouz één van de hoogtepunten van het festival.

Dit jaar wordt het festival opnieuw spectaculair afgesloten, en wel met het eerste optreden in Nederland van het Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela. Honderdvijftig jongeren sterk is dit orkest, bestaande uit musici die opgeleid zijn in 'El Sistema', het grote muziek-educatie programma in Venezuela. Uiteraard wordt het concert geleid door sterdirigent Gustavo Dudamel, zelf voortgekomen uit El Sistema.

Tussen de opening met 'C(h)oers' van Alain Platel (zie hierboven) en dit bijzondere slotconcert (Concertgebouw, 28 juni) staan weer opvallende zaken geprogrammeerd. Een willekeurige greep hoogtepunten.

'The life and death of Marina Abramovic', van, met en door performancekunstenares Abramovic geregisseerd door Robert Wilson en met muzikale begeleiding van Antony and the Johnsons. De voorstellingen (Theater Carré, 22, 23, en 24 juni) waren al snel uitverkocht. Net als dat andere optreden van Antony and the Johnsons samen met het Metropole Orkest (Concertgebouw, 5 juni).

Johan Simons koos als gastregisseur bij Toneelgroep Amsterdam voor 'Macbeth', Shakespeare's bloederigste stuk. Fedja van Huet en Chris Nietvelt spelen het gedoemde Schotse koningspaar (Stadsschouwburg, 7 t/m 16 juni). Simons' Britse collega Simon McBurney was in het Holland Festival van 2010 succesvol met zijn regie van de opera 'A dog's heart', gebaseerd op een novelle van Michail Boelgakov. Met zijn vaste gezelschap Complicite waagt hij zich nu aan een toneelbewerking van Boelgakovs beroemdste boek 'De Meester en Margarita' (Stadsschouwburg, 21, 22 en 23 juni).

Bij De Nederlandse Opera regisseert Pierre Audi zelf Richard Wagners opera 'Parsifal' in een decor ontworpen door beeldend kunstenaar Anish Kapoor. Het Concertgebouworkest zorgt onder leiding van Iván Fischer voor de koninklijke muzikale begeleiding van een stel puike Wagnerzangers (Muziektheater, 12 juni t/m 7 juli). De opera wordt op 25 juni live uitgezonden op een groot scherm in het Oosterpark, waar de toegang gratis is. De andere opera die De Nederlandse Opera presenteert is een hele nieuwe. Componist Robin de Raaff en librettist Janine Brogt verdiepten zich in het innerlijke leven van Marilyn Monroe en kwamen op de proppen met 'Waiting for Miss Monroe', waarin Laura Aikin de titelrol zal vertolken (Stadsschouwburg, 9 t/m 16 juni.)

Naast Platel, die al eerder op het Holland Festival te zien was, komt ook de radicale choreograaf Boris Charmatz terug. Dit keer met 'Enfant', een verontrustende voorstelling waarin kinderen door volwassenen worden voortbewogen (Westergasfabriek, 8 en 9 juni). Bijzonder is ook de reconstructie door Ballet de Lorraine van het in 1923 gecreëerde ballet 'La création du monde', waarvoor Darius Milhaud de muziek schreef. De reconstructie wordt afgezet tegen het hedendaags commentaar hierop van de Congolese choreograaf Faustin Linyekula (Muziektheater, 13 en 14 juni).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden