Kunst jr. Festival ook levendig met boycot

Info/reserveringen: 073-6125125.

Al vorig jaar sloeg het traditionele jeugdtheaterfestival, dat sinds 1984 jaarlijks in Den Bosch plaatsvindt, de vleugels uit naar de dans en de muziek. Dit jaar omvat het aanbod naast theater-, dans- en muziekvoorstellingen ook beeldende kunst en in tegenstelling tot vorig jaar is er ook theater met poppen te zien. Kunst jr. presenteert vijf dagen lang kunst voor kinderen en jongeren. Het programma omvat 'voorstellingen met rode draden', draden die muziek, dans en theater met elkaar moeten verbinden. Tijdens de lunch en rond de klok van vijf zijn er 'lezingen en debat zonder houvast', die zo kort mogelijk inspelen op de actualiteit. En alle avonden zijn er feestelijke 'clubconcerten met ontmoetingen' in de Spiegeltent op de Parade. Bijzondere aandacht is er voor de relatie tussen kunst en publiek onder de titel 'kunsteducatie zonder schotten'. Als antwoord op de vraag 'Hoe maken we artistieke projecten toegankelijk voor kinderen en jongeren?', presenteert het festival onder meer drie werkmodellen van kunstencentra uit Straatsburg, Brussel en Den Haag.

“Het vierde studiemoment gaat over iets wat ons allemaal nauw aan het hart ligt: Nederland”, kondigt Verstappen wat mysterieus aan. “Zo er in dit land nog een uitdaging bestaat is het deze: te leren leven zonder houvast.” Dit citaat (van Koos van Zomeren) zal - onbedoeld? - bij ingewijden een gevoelige snaar raken. Hoewel het vorige festival onder de bezielende artistieke leiding van Loek Zonneveld een doorslaand succes was, besloot het Nederlands Instituut voor kunsteducatie de samenwerking met hem abrupt te beëindigen, wegens 'onverenigbaarheid van karakters'. Dit besluit deed het wellicht reeds sluimerende conflict - 'van wie is het festival, van de theatermakers of van het instituut dat de subsidie ontvangt?' - hevig oplaaien. Bij een groot deel van de jeugdtheatermakers schoot de gang van zaken dermate in het verkeerde keelgat, dat zij gezamenlijk besloten tot een boycot van deze editie van het festival. De organisatie haalde vervolgens de Vlaming Verstappen binnen voor de artistieke coördinatie en dichtte zo in één klap ook het dreigende gat in de programmering met een groot aantal jeugdtheatergroepen uit diens land.

Wat ook de oorzaak van het conflict geweest moge zijn, de oplossing verdient geen schoonheidsprijs. Het Bossche festival is in ruim twintig jaar uitgegroeid tot de ontmoetingsplek voor jeugdtheatermakers, programmeurs en publiek uit binnen- en buitenland en het biedt jaarlijks een beeld van de artistieke ontwikkelingen en nieuw talent in Nederland. Nu toonaangevende gezelschappen als Huis aan de Amstel, Teneeter en Artemis hun nieuwe voorstellingen niet laten zien, ontbreekt dit beeld. En het is jammer dat het 'Laboratorium', de plek voor nieuw talent en experimenten, dit jaar niet kon doorgaan.

Desondanks is het ongetwijfeld gelukt om ook dit jaar een boeiend aanbod samen te stellen. Vanavond opent het festival met 'La Tristezza Complice'; dansers, zangers, accordeonisten en percussionisten spelen samen in een verrassende muziektheaterproductie van Alain Platel. De komende vijf dagen zijn de Bosche theaterlocaties verder gevuld met een honderdtal wervelende theater-, dans- en muziekvoorstellingen uit Nederland, België, Frankrijk en Rusland. En wie op de slotdag tijd heeft moet zeker gaan kijken naar 'Casa Poetica' van de VPRO, 'Schommels' voor kleuters, de theatrale performance 'Sonata Mobile 1' of het laatste Clubconcert 'From Scratch, a Hiphopera'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden