Kunst en koffie, en een flakkerend kaarsje van Peter Paul Rubens

„Is het niet verlicht door een lampje”, vraagt de dame aan het Kamerlid. „Nee, dat is echt geschilderd”, antwoordt Mark Harbers (VVD). „Hoe kan dat nou”, reageert de vrouw. Het Tweede Kamerlid heeft net een verhaaltje afgestoken over zijn allermooiste schilderij in het Haagse Mauritshuis voor een groep ouderen uit Reeuwijk. Zijn keuze was gevallen op de ’Oude vrouw en jongen met kaars’ (1616-1617) van Peter Paul Rubens.

Drie Kamerleden waren deze donderdag naar het museum gekomen om de groep senioren, die met de alweer 555ste Museum Plus Bus naar het Mauritshuis waren gekomen, te vertellen waarom zij een schilderij zo bijzonder vinden. De Museum Plus Bus haalt iedere dag ergens in Nederland gratis zo’n dertig tot veertig ouderen op voor een waar kunstuitje. Sinds de eerste bus ging rijden in januari 2008 hebben meer dan 17.000 mensen gebruik gemaakt van deze door de Bank Giro Loterij bekostigde dienst, die ouderen naar zeven musea brengt (Mauritshuis, Hermitage, Rijksmuseum, Van Gogh, Cobra, Joods Historisch en Kröller-Müller Museum). Daar krijgen ze koffie en kunst.

Mark Harbers vertelt enthousiast over ’zijn’ Rubens, vindt het schilderij „niet van een foto te onderscheiden”, zo mooi is het gemaakt. Tussendoor haalt hij nog even een uitspraak aan over de liefde van de Griekse (?!) dichter Ovidius (pardon, was dat geen Latijnse schrijver). Hij wijst op de kaars die tegen de wind wordt beschermd. Een paar dat ademloos toekijkt houdt elkaar bij de hand vast. Nooit eerder waren ze in dit museum geweest. Het publiek hangt aan Harbers’ lippen, geeft hem een luid applaus. Hetzelfde verhaal steekt hij nog eens af voor een tweede en een derde groep.

En op andere plekken in het museum belichten Kamerleden Mariko Peters (GroenLinks) en Nicolien van Vroonhoven-Kok (CDA) hun favorieten: ’Fruitstilleven met schelpen en een tulp’ (1620) van Balthasar van Ast „gaat over de vergankelijkheid, het korte leven, zou ik wel thuis willen hangen”, aldus een bevlogen Peters. En ’Het Portret van een Oude Man van Rembrandt’ (1667) „vind ik zo mooi”, zegt Van Vroonhoven.

Steunend op de rollator, zittend op de banken, een enkeling staand kijkt een groep naar hét hoogtepunt van het Mauritshuis: het ’Meisje met de Parel’ (1665) van Vermeer. De gids van het museum houdt het dankbare Plusbus-publiek nog bij de les. „Raadt u eens voor hoeveel dit is verkocht in 1882”, zegt ze. „Honderd gulden”, antwoordt een senior. „Nee, twee gulden dertig, en dan nog inclusief veilinggeld”, zegt de gids. „Oooh, oooh”. Nog nooit zulk dankbaar publiek gezien in het museum.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden