Kuiterts bittere pil

Interculturele wijsheid of kletskoek? Diakonia (SoW-blad) presenteert vijf vooroordelen over Nederland: “De sfeer in Nederland is koud. De Nederlander werkt altijd. De Nederlanders en hun cultuur zijn weinig spontaan. Vrolijkheid is enigszins gedwongen en namaak.” Zo zien asielzoekers, aldus kerkelijk vluchtelingenwerker René van Bemmel, de Nederlandse samenleving.

Deze woorden helpen bij het op waarde schatten van de analyse van de tot voor kort in Kameroen werkzame theologe Hedda Klip in Woord & Dienst: “Gevoel is een luxe die mensen in Nederland zich kunnen permitteren. Hier in Afrika worden alleen de hoogte- en dieptepunten gevoeld. In Nederland winden mensen zich op over dingen die niets met hen van doen hebben. Heerlijk om zo'n rijk gevoelsleven te mogen hebben. Ik zie ernaar uit om weer 'schande' te kunnen roepen als ik de krant lees.”

Het Katholiek Nieuwsblad rilt na van de Acht-Meimanifestatie eind vorige maand in Maastricht. Deze 'pseudo-kerk' bestaat voor meer dan tachtig procent uit het kader van de Moeder Kerk, gruwt C.M. Holleman uit Utrecht. Hij noemt: pastorale centra, diocesale pastorale raden, diverse kloosterordes waaronder vooral zustercongregaties. “Ik ben bang dat de meeste leden ook tot de zeer machtige parallelle kerk behoren, helaas gesteund door dekens en priesters, die nog steeds leven in de illusies van 1968.”

Wie er dan nog over waren om de gelijktijdige wijding van Hurkmans tot Brabants bisschop bij te wonen? Het bisdomblad van Den Bosch, vol voldoening: “Natuurlijk, prominenten krijgen de beste plaatsen - zo zijn wij in Nederland. Dus zaten op de eerste rij onder meer de heren Gerrit Braks, Ernst Hirsch Ballin en Anton Rombouts, de Bossche burgemeester - en de dames Yvonne de Rooij en Marie Louise van Heteren Hogenhuis en op de tweede rij Hans Helgers.” Verder in het blad foto's van de plechtigheid en van de heilige accessoires of pontificalia van de nieuwe knecht Gods. Verder gelukwensen van de commissaris van de koningin, Brabantse werkgevers, burgemeesters en voorzitters van regionale vak- en boerenbondafdelingen. Brabant lijkt te hopen op het tweede rijke roomse leven.

Het wereldblad Bijeen heeft een gesprek met de ambassadeur van Zuid-Afrika in Nederland, Carl Niehaus. De 38-jarige Niehaus werd in 1983 als 'ANC-terrorist' opgepakt en tot 15 jaar cel veroordeeld. Zijn toenmalige vriendin en huidige vrouw kreeg vier jaar cel. Na haar vrijlating heeft ze drieëneenhalf jaar op hem moeten wachten. “Zoveel trouw kunnen weinigen opbrengen”, zegt Niehaus. Hij vertelt dat hij door het lezen van de door de nazi's vermoorde Duitse theoloog Dietrich Bonhoeffer het besluit kon nemen zich aan te sluiten bij het ANC. Daarvan werd hij aanvankelijk weerhouden doordat het gebruik van geweld een groot probleem voor hem was. Bonhoeffer schreef dat alle geweld oneervol is. Niehaus: “Maar dan maakte hij een uitzondering: bepaalde situaties zijn zo gewelddadig dat het gebruik van geweld beter is dan het afzien ervan. Bijvoorbeeld om een einde te maken aan een gewelddadig, onderdrukkend regime. Dat gaf me ook de theologische argumenten voor mijn besluit om bij het ANC te gaan.” Volgens Niehaus is de strijd in Zuid-Afrika nog lang niet gestreden. “Er moet zoveel gebeuren. De kloof die er gaapt tussen arm en rijk, is enorm. En het werk van de Waarheids- en Verzoeningscommissie. Dat is niet eenvoudig. Daar wordt wel eens te simplistisch over gedacht. Maar wat dat eist van individuen die geleden hebben, gemarteld zijn, wier kinderen zijn vermoord. Dat is toch niet eenvoudig? Mij houdt het iedere dag bezig.”

Het Centraal Weekblad opent met een artikel van H. M. Vroom over het nieuwe boek van H. Kuitert. “'Jezus: nalatenschap van het christendom' is een algemeen leesbaar boek, zij het een beetje als: oom Harry leert zijn neefje schaken”, oordeelt Vroom. Hij heeft twee hoofdlijnen in het boek ontdekt. De eerste is dat Jezus, volgens Kuitert, geen goddelijke natuur heeft, maar het voor niet-joden mogelijk heeft gemaakt om bij God te horen. Dit zou voor joden “een bittere pil” zijn. De tweede hoofdlijn is dat Kuitert denkt dat alles wat over God wordt gezegd, uiteindelijk door mensen is bedacht. Het gekke is dan dat hij, volgens Vroom, toch aanneemt dat God van die menselijke bedenksels gebruik maakt, bijvoorbeeld door het ritueel van de verzoening 'mee te spelen'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden