Kuitert (19)

Voor het eerst noemt Kuitert de Joodse context van Jezus, en wel als minimumeis voor elke leer over Christus. Kuitert wijst erop dat Jezus is vergoddelijkt, maar niet door zichzelf en evenmin door zijn directe leerlingen.

Ik voeg hieraan toe, dat de woorden 'zoon' en 'god' in de bijbel veel ruimer van betekenis zijn dan in ons spraakgebruik. Zo betekent zoon ook: 'hij die niet hoort bij'. En god betekent ook richter en gezagsdrager, Mozes was god voor Aüron, lezen we in Exodus, en ezus citeert: gij zijt goden. Behalve dat Kuitert de Joodse context van Jezus inzet om struikelblokken uit het verleden op te ruimen, uit pastorale bewogenheid voor kerkverlaters, zet hij die context ook in tegen modern Jezusgeloof. Er zijn inderdaad groepen christenen die God hebben vervangen door Jezus. Ik hoorde zelf in een EO-programma iemand zeggen dat Jezus de wereld heeft geschapen. Er is alleen één theologie die Kuitert niet toetst aan de door hem voorgestelde minimumeis: zijn eigen theologie. En hier dient mijns inziens het zwaartepunt te liggen van elke kritiek. Wie zegt ernst te maken met de Joodse context van Jezus en met het geloof ván Jezus, kan toch niet zonder blikken of blozen de status van het OT een theologische ontwerp noemen. Jezus geloofde de openbaring op de Sinaï, Jezus geloofde dat God Zijn Torah aan Israeï heeft gegeven. Hij was niet alleen Joods, maar ook orthodox; hij droeg de gedenkkwasten aan zijn kleed. Alles wat Kuitert uit de bijbel niet gelooft, gelooft Jezus wel. Israël heeft volgens Kuitert zichzelf een privilege toegekend; het privilege van Gods volk te zijn. Zo heeft ook de kerk gedaan met de grens van de doop. Zowel Israël als de kerk sluiten zo ieder ander die buiten staat af van het heil, aldus Kuitert. Ankeveen G. A. van der Spek-Begemann

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden