Kuise kleding is big business

Vlnr: Uit de collectie van Uniqlo, Dolce&Gabana en H&M Beeld Divers

Grote kledingzaken als het Britse Marks&Spencer en het Japanse Uniqlo maken zich op voor de verovering van de markt voor de islamitische vrouw. In Frankrijk stuit die ambitie op weerstand. De weduwnaar van Yves Saint-Laurent, Pierre Bergé, spreekt zelfs van een immorele daad.

Marks&Spencer maakt boerkini's, allesverhullende driedelige zwemkleding. Ze werden de afgelopen drie jaar verkocht in het Midden-Oosten en sinds vorig jaar biedt het bedrijf ze ook aan in Londen. Dit jaar werd een nieuwe stap gezet, ze zijn nu overal in Europa online verkrijgbaar.

De lokroep van de grote wereldwijde markt voor 'kuise kleding' klinkt steeds luider. De waarde hiervan wordt geschat op 500 miljard dollar in 2019, een goede reden om het risico van imagoschade voor lief te nemen. Uniqlo, dat geen zaken in Nederland heeft, kondigde onlangs de komst van hoofddoeken aan in zijn vestigingen in Londen.

Het luxelabel Dolce&Gabbana presenteert volgende maand een lijn met islamitische jurken voor de rijkere vrome vrouw, Abaya. H&M doet nog niet mee. Maar de Zweedse fastfashion-koning leek een half jaar geleden wel het terrein te verkennen: het gebruikte voor het eerst een model met hoofddoek in een campagne.

Zorgelijke ontwikkeling
De Franse minister voor vrouwenrechten, Laurence Rossignol, spreekt van een bijzonder zorgelijke ontwikkeling. De labels werken mee aan vrouwenonderdrukking, vertelde ze gisteren in een veelbekeken ochtendprogramma. "Ze beweren dat ze heus niet een bepaalde manier van leven willen propageren", zei de minister. "Maar dit is niet onschuldig. Deze kleding is gemaakt met een doel: sociale controle uitoefenen op het lichaam van vrouwen. Deze merken moedigen het bedekken, het opsluiten van vrouwen aan."

Voor het argument dat veel islamitische vrouwen er zelf voor kiezen om bedekkende kleiding te dragen, heeft Rossignol weinig begrip: "Er waren ook negers in de Verenigde Staten die voor de slavernij waren." Rossignol kon zich de rest van de dag verdedigen. Tegen de vergelijking van slavernij met de hoofddoek én voor het gebruik van het woord neger.

'Niets met mode te maken'
Steun kreeg Rossignol van Pierre Bergé, de weduwnaar van de in 2008 overleden modekeizer Yves Saint-Laurent. "Dit heeft allemaal niets met mode te maken. Geen enkele ontwerper of fabrikant heeft iets te zoeken op deze markt. Een modeontwerper helpt een vrouw om zichzelf te laten zien, hier worden vrouwen geholpen om zichzelf onzichtbaar te maken en op te sluiten, het is immoreel om daar aan mee te doen."

"Dit is de commerciële versie van het pact dat sommige politici met het salafisme sluiten", twitterde hoogleraar internationale betrekkingen Anne-Sophie Letac.

De Frans-Turkse ontwerpster Ece Ege van het label Dice Kayek vindt de ophef overdreven. "Zelf maak ik geen islamitische jurken", zei zij tegen de krant Le Parisien. "Maar er is een grote vraag en dus is er aanbod. De vrouwen die deze kleding dragen hebben er recht op om er modieus bij te lopen."

Op het hoofdkantoor van Marks&Spencer in Londen pareert men de Franse kritiek op de boerkini's met stilzwijgen. "Marks&Spencer biedt een brede lijn van kwaliteitsbadkleding zodat klanten veel keus hebben", zo herhaalt een woordvoerster een paar keer tegen Trouw. "Het item dat u noemt is internationaal erg populair."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden