Kuifje kopje onder in hightech achtbaan

Kapitein Haddock (rechts), hond Bobbie en Tintin/Kuifje: adembenemend, maar op een vreemde, buitenaardse manier.

Een revolutie in de animatiefilm? Hollywoodgiganten Steven Spielberg (regie) en Peter Jackson (productie) doen het graag geloven met hun eerste gezamenlijke Kuifje-avontuur, in 3D. Maar of Tintin, zoals de Belgische stripheld oorspronkelijk heet, vernieuwender is dan Gollum in Peter Jacksons 'Lord of the Rings'? Of de Pandora-bewoners in James Camerons 'Avatar'?

De techniek is identiek: performance capture. Echte acteurs staan daarbij model voor animatiefiguren. Zo heeft de Engelse acteur Jamie Bell (ooit het jongetje dat op ballet wilde in 'Billy Elliot') Kuifje tot leven gewekt door zich in een harnas van reflecterende stippen te hijsen en zich te laten volgen door een honderdtal camera's die de bewegingen vertaalden naar 3D. De jarenlange arbeid van een leger filmers en animatoren kort samengevat.

In de voltooide film is het alsof een echte acteur een digitaal make-upje draagt, of beter nog: het is alsof een wassen beeld tot leven komt. Adembenemend, maar op een vreemde, buitenaardse manier. Vergapen kun je je vooral aan het hyper-realisme: de sproetjes, de donshaartjes, alsof ze echter zijn dan de werkelijkheid.

Die grote toewijding aan de technologie staat in het eerste deel nog in het teken van het verhaal en de karakters. We maken kennis met Kuifje, de energieke verslaggever met de grappige coiffure en de speurzin van een detective, als hij op een Brusselse rommelmarkt het schaalmodel van een 16de-eeuwse driemaster op de kop tikt. Kuifje kan nog niet bevroeden dat de aanwinst een eeuwenoud mysterie herbergt dat hem op de woelige baren brengt, en in de Sahara, en in gevecht met louche types.

Gelukkig zijn de filmmakers niet op het onzalige idee gekomen om het tijdperk te wijzigen en Kuifjes uiterlijk aan te passen aan een 21ste-eeuws bioscooppubliek. We zijn 350 miljoen verkochte stripalbums en 80 vertalingen verder, maar de razende reporter, met zijn witte hondje als trouwe kompaan, ziet er uit zoals de Belgische striptekenaar Hergé hem in 1929 schiep, met drollenvanger, wollen trui en veterschoenen.

Ook oude zuipschuit kapitein Haddock is van de partij, met wie Kuifje onder meer in Hergé's imaginaire stad Bagghar in Marokko belandt. Dat geeft wel een onbedoeld lugubere aanblik. De pracht en praal van dit Noord-Afrikaanse lusthof associëren we nu vooral met de opulente rijkdom waarmee de Tunesische en Libische dictators zich omringden.

We zitten in de tweede helft van de film, en die is niet meer zo charmant als de eerste. De blockbusterformule neemt het - 'Duizend bommen en granaten!' - over met een kat-en-muis-spel rond de wereld, waarbij drie stripalbums uit de oorlogsjaren op een hoop worden gegooid: 'De Krab met de gulden Scharen', 'Het Geheim van de Eenhoorn' en 'De Schat van Scharlaken Rackham'.

Grote kans dat het visual-effectsteam van 'Lord of the Rings' en 'Avatar' volgend jaar ook een Oscar wint voor 'Tintin', maar of dat terecht is? Kuifje gaat grandioos kopje onder in een hightech achtbaan met opzwepende muziek die als smeerolie had moeten dienen, maar eerder murw maakt.

The Adventures of Tintin

Regie: Steven Spielberg. Met Jamie Bell, Andy Serkis, Daniel Craig, Simon Pegg en Nick Frost. In 253 bioscopen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden