Kroes beperkt gebruik van slimme chips

Vervanger streepjescode kan gevaar vormen voor privacy van drager

Bedrijven gaan vooraf checken of het gebruik van chips in hun producten een gevaar oplevert voor de privacy van consumenten. Dat is vastgelegd in afspraken die Europees Commissaris Neelie Kroes (digitale agenda) gisteren maakte met de industrie.

Volgens Kroes gaat het om een belangrijke overeenkomst, die ervoor zorgt dat de persoonlijke levensfeer beter beschermd wordt. De afspraken kunnen volgens de eurocommissaris ook dienen als voorbeeld voor nieuwe producten en technologieën.

Steeds meer artikelen bevatten kleine chips die radiogolven uitzenden, de zogeheten rfid-technologie. De chips, ook wel 'smart tags' genoemd, vervangen op termijn de streepjescode die bedoeld is om producten te herkennen en voorraden bij te houden. Maar smart tags kunnen op afstand afgelezen worden, wat het mogelijk maakt om de eigenaar te volgen.

De producenten beloven nu iedere nieuwe toepassing eerst voor te leggen aan de nationale toezichthouders op het gebied van privacy. Pas als die akkoord zijn, mogen ze de rfid-techniek gebruiken. De Europese Commissie beoordeelt of de afspraken worden nageleefd.

Smart tags zitten dit jaar wereldwijd al in circa 2,8 miljard producten, variërend van kleding en meubels tot verpakkingen voor eten. Sommige ziekenhuizen gebruiken ze om patiënten te kunnen identificeren en de juiste medicatie te geven.

Het systeem wordt verder gebruikt in auto's, om tol te kunnen betalen, en op vliegvelden om de bagage te sorteren, alsook in de OV-chipkaart. Een disco in Spanje prikt bij bezoekers zelfs een rfid-chip in de arm. Volgens kenners zal de techniek binnenkort jaarlijks tientallen miljarden toepassingen kennen.

Namens de Europese industrie tekenden onder meer de supermarktconcerns Carrefour en Metro, Deutsche Post en Volkswagen. De afspraken zijn gemaakt in een werkgroep onder leiding van Jacob Kohnstamm, voorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). In de werkgroep zaten ook consumentenorganisaties en activisten op het gebied van privacybescherming.

Andreas Krisch van European Digital Rights (Edri) is tevreden. "Dit is een belangrijke stap, vooral omdat bedrijven toezeggen dat ze vooraf een risico-analyse maken van de gevolgen voor de privacy." Edri vertegenwoordigt onder meer de Nederlandse organisatie Bits of freedom.

Europarlementariër Sophie in 't Veld (D66) noemt de afspraken vanzelfsprekend. "Er is al wetgeving voor de bescherming van privacy, daar moeten bedrijven gewoon aan voldoen." Zo moeten smart tags uitgeschakeld worden na aanschaf van een product, maar in de praktijk gebeurt dat niet altijd.

Bedrijven hebben volgens In 't Veld wel steeds meer oog voor de bescherming van persoonsgegevens. "Ze begrijpen, de een meer dan de ander, dat het vertrouwen van de consumenten daarvan afhangt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden