KRO’s Maria is sexy en brutaal

Maria verschijnt, en wel aanstaande maandag. Dan presenteert de KRO een nieuwe glossy met die titel.

In de stations vertellen de posters het al: Maria verschijnt binnenkort. Ze is ’sexy en brutaal, verrast met spirituele seks en levensvragen en deelt winkeltips en privégeheimen’, zo beschrijft de uitnodiging voor de lancering van het nieuwe tijdschrift haar. Niet echt het traditionele beeld van de moeder van Jezus. Maria is een nieuw glossy magazine van de KRO waarmee de omroep een nieuw publiek wil bereiken.

Natuurlijk zou het blad Maria gaan heten: een knipoog naar de andere personality-titels en een verwijzing naar de katholieke wortels van de omroep. Het verschijnt zeven keer per jaar en biedt een mix van serieuze, betrokken verhalen en tips over eten, bewust winkelen en beauty. Een televisieprogrammaoverzicht komt er niet in. Het wordt niet verspreid onder leden en het KRO-logo staat alleen in het colofon. Wat wil de KRO met zo’n glossy?

„Een nieuw publiek laten zien wie we zijn”, zegt hoofdredacteur Renate van Iperen. Zij is al hoofdredacteur van de omroepbladen Mikro Gids en KRO Magazine. „Met onze radio, tv, internet en omroepbladen bereiken we de jongere doelgroepen te weinig. Maria is voor ’jonge vrouwen’ tussen de dertig en vijfenvijftig, de opvoeders, geïnteresseerd in educatie en spiritualiteit, niet per se katholiek. Mannen hebben die interesses ook, maar vrouwen kopen de bladen. Mannen lezen mee.”

Als publieke omroep is de KRO voor zendtijd afhankelijk van het aantal leden en dus van mensen die zich herkennen in haar kernwaarden: zorgzaamheid, gemeenschapsvorming, spiritualiteit en opvoeding.

Sinds de wijziging van de Mediawet in september 2000 moeten de publieke omroepen zich meer profileren. Dat de KRO dat nu doet met een glossy zonder zichtbaar logo of rtv-informatie is opmerkelijk – al wordt het blad niet met subsidie gefinancierd, maar door de BV Programmabladen van AVRO, KRO, NCRV en uitgever Sanoma. Van Iperen: „Ons logo zou kunnen afschrikken. De jongere generaties kunnen denken: ’Dit is van mijn ouders, niet van mij’. Daardoor missen ze programma’s die voor hen wel aantrekkelijk kunnen zijn.”

In Maria wordt alleen ’het gevoel’ van de omroep overgedragen. „Net als op tv maken we prachtige verhalen van gewone mensen en van bekende KRO-gezichten en -programma’s. De sfeer is vrouwelijk, met een rijk beeld. Zo kunnen we laten zien wat de KRO ook is: levensgenietend en niet meer saai en braaf.” In dat typisch katholieke levensgenieten onderscheidt de KRO zich bijvoorbeeld van de Evangelische Omroep.

Tegelijk is Maria duidelijk een product van een publieke omroep: „Dit blad is voor mensen met een venster op de wereld. We willen lezers aanzetten tot nadenken en tot actie om voor elkaar te zorgen, dat hoort bij de KRO”, zegt de hoofdredacteur.

Doel is een betaalde oplage van zeker 60.000 exemplaren eind volgend jaar. „De redactie heeft een grote vrijheid”, zegt Van Iperen. „Verhalen mogen sexy zijn en grenzen opzoeken, al is seks bij ons verbonden met liefde.” Hoe die artikelen er uitzien en of Maria uit de kleren gaat, blijft onduidelijk tot aan de officiële lancering komende week maandag.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden