Kritische website volgt pillenfabrikanten

Het instituut voor verantwoord medicijngebruik wil via een website artsen en apothekers mobiliseren tegen de marketingmacht van pillenfabrikanten. De industrie is laaiend.

Artsen en apothekers mogen best wat gezonde scepsis ontwikkelen tegen de marketing van de industrie, vindt dr. Martine van Eijk. Ze is zelf arts en maakt zich zorgen over de overheersende invloed van geneesmiddelfabrikanten op het denken over gezondheid en ziekte.

Van Eijk is adviseur bij DGV in Utrecht, instituut voor verantwoord medicijngebruik. DGV is samen met het ministerie van vws, de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Nederlandse Zorgautoriteit initiatiefnemer van de website gezondescepsis.nl, gisteren officieel gelanceerd.

De site is opgezet naar voorbeeld van soortgelijke initiatieven in onder meer Italië, Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië en de VS, waar werkers in de gezondheidszorg al sinds jaren worden opgeroepen wat kritischer te kijken naar de marketing van de industrie. NoFreeLunch.org van internist Bob Goodman in New York is de bekendste site op dit gebied. De naam verwijst naar de weigering van artsen en apothekers nog langer gratis maaltijden aan te nemen van de industrie.

De Nederlandse fabrikanten, verenigd in Nefarma, zijn furieus over de site, die overigens al meer dan een jaar in de lucht is. „Wij vinden het onaanvaardbaar dat de overheid hier bij betrokken is”, aldus woordvoerder Paul Wouters. „Dit is geen taak van de overheid, tenzij door ons wetten of regels worden overtreden. Het ministerie mengt zich in een discussie die door de initiatiefnemers van de website zeer eenzijdig en tendentieus wordt gevoerd.” Nefarma kondigt aan actie te gaan ondernemen.

DGV publiceert op de site rapporten en mediapublicaties over de industriemarketing, maar Gezonde Scepsis wil ook eigen onderzoeken beginnen. Zo is er al een rapport over de zogenoemde ’seeding trials’, neponderzoekjes naar geneesmiddelen waaraan artsen tegen betaling kunnen deelnemen. Deze onderzoeken hebben als enige doel een middel ’in de pen van de dokter’ te krijgen.

„We willen een tegenwicht bieden voor de zwaar gesponsorde informatie van de farmaceutische industrie”, zegt Van Eijk. „De fabrikanten bepalen nu wat we horen en lezen over geneesmiddelen. De industrie maakt handig gebruik van marketingtechnieken om steeds meer mensen aan de medicijnen te krijgen. Dat is jammer, want het zijn vaak goede medicijnen. Waar wij grote moeite mee hebben, is de manier waarop het pillengebruik door de industrie wordt gestimuleerd.”

Gezonde Scepsis is bezig met onderzoek naar de verbintenissen tussen medisch specialisten en de farmaceutische industrie en naar publieksreclame voor pillen via internetsites.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden