Kritiek ouders zorgleerlingen op leraren

'Zij voelen zich niet serieus genomen' Ombudsman: Veel misverstanden

De meeste leraren weten van de prins geen kwaad. Maar ouders van leerlingen die extra steun nodig hebben, voelen zich door hen vaak niet serieus genomen. Kennelijk bestaan er nogal wat misverstanden over wat ouders en leraren van elkaar kunnen verwachten. Die conclusie trekt stichting De Ombudsman uit een onderzoek waarin ruim vijfhonderd ouders en bijna vierhonderd leraren ondervraagd zijn.

De leerlingen om wie het gaat, hebben een handicap of leer- of gedragsproblemen en zitten op een school voor speciaal onderwijs of gaan met een zogeheten rugzakje naar een reguliere school. Ouders beschouwen zich als ervaringsdeskundige als het gaat om wat hun kind nodig heeft, maar vaak krijgen zij niet de gelegenheid die deskundigheid in te brengen op school.

Ouders vragen zich nogal eens af waaraan het extra geld dat de school voor hun kind ontvangt, wordt besteed. Leraren zijn vervolgens bang dat ouders zich inhoudelijk met het onderwijs gaan bemoeien. Tijdgebrek is een belangrijke oorzaak van de haperende communicatie, vermoedt de Ombudsman.

Vandaag vergadert de Eerste Kamer over het wetsvoorstel passend onderwijs, dat onder meer bedoeld is om de positie van ouders van zorgleerlingen te versterken. Toch waarschuwt de Ombudsman voor één onderdeel van dat voorstel. Scholen moeten regionale samenwerkingsverbanden gaan vormen voor het onderwijs aan deze leerlingen; daardoor kan de afstand tussen ouders en school vergroot worden.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden