Update

Kritiek op Van Nieuwenhuizen om uitspraken over groei van Schiphol: ‘Erg voorbarig’

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.Beeld ANP

Van Nieuwenhuizen denkt dat Schiphol ooit zal doorgroeien. Tot ergernis van de coalitiepartners CDA, D66 en CU. 

Schiphol blijft verder groeien. Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) is glashelder over hoe zij de toekomst van de nationale luchthaven ziet. In een interview met de Volkskrant zegt ze: “Ik denk niet dat je kunt zeggen: dit was het voor eeuwig(...) dan ga je gewoon de boot missen ten opzichte van andere vlieghubs in Europa. De vraag is: hoe, wanneer en in welke omstandigheden groei je?”

Heel verrassend zijn de uitspraken van de minister niet. In het regeerakkoord van het kabinet is vastgelegd dat Schiphol zich tot en met 2020 moet houden aan het maximale aantal vluchten van 500.000 per jaar. Daarna kan de luchtvaartsector  ‘met slimmere en schonere vliegtuigen ruimte creëren voor groei van het aantal vluchten’. 

Wel opvallend is het moment waarop Van Nieuwenhuizen met deze verklaring naar buiten komt. De afgelopen maanden probeerden betrokkenen (de luchtvaartsector, omwonenden, lokale overheden en milieuorganisaties) het eens te worden over een eventuele groei van Schiphol. Die gesprekken zijn hopeloos mislukt. De voorzitter van dit overlegorgaan, Hans Alders, moest eind januari meedelen dat de verschillende opvattingen zo uiteen lopen, dat er geen advies aan de minister kon worden uitgebracht. Bewoners in de regio zien het liefst een slot op de luchthaven, Schiphol zelf acht groei noodzakelijk, mogelijk zelfs naar 540.000 vliegbewegingen per jaar.

Te vroeg

Nu de polder er niet uitkomt, is de politiek aan zet. VVD-minister Van Nieuwenhuizen had weinig bedenktijd nodig. In het interview laat ze er geen twijfel over bestaan dat stilstand van Schiphol geen optie is. “Het zal geen ongebreidelde groei zijn, zo van: vlieg maar raak, en het zal ook niet zijn: we zetten Schiphol op slot of we trekken de stekker eruit. Dat kan gewoon niet.”

 Coalitiegenoten lieten maandag blijken dat de liberale minister wat hun betreft voor haar beurt spreekt. Gert-Jan Segers, partijleider van de ChristenUnie, zei dat Van Nieuwenhuizen ‘te vroeg’ is met haar standpunt. D66-collega Rob Jetten zette de uitspraken van de minister weg als campagnetaal, vanwege de naderende Provinciale Statenverkiezingen. CDA-fractievoorzitter Sybrand Buma benadrukte dat ‘we over die groei nog moeten gaan praten’.

Zo dient zich het tweede luchtvaartconflict aan binnen de coalitie. Ook over de opening van vliegveld Lelystad is onenigheid tussen de regeringspartijen. De minister wil dat deze luchthaven voorjaar 2020 opengaat, als overloop van Schiphol. De vakantievluchten moeten verhuizen naar Lelystad, om op de nationale luchthaven ruimte te creëren voor intercontinentale en vrachtvluchten. Maar de coalitiepartijen zijn het niet eens over eventuele autonome groei op luchthaven Lelystad.

Het probleem is dat de Europese Commissie verbiedt dat Lelystad slechts gebruikt mag worden door maatschappijen die al actief zijn op Schiphol. Brussel eist dat er ook plek is voor nieuwkomers. De VVD en de eigen minister willen hier gehoor aan geven. De coalitiepartners niet. CDA, D66 en ChristenUnie vinden dat Lelystad niet meer mag worden dan een dependance van Schiphol.  Voor Van Nieuwenhuizen betekent dit dat ze klem zit tussen Brussel en Den Haag. Over de weerstand van de coalitiegenoten zegt de minister in de Volkskrant: “Daar moet ik dus met hen over in gesprek.”

Lees ook:

Ineens klinkt Schiphol op Zee niet meer als een onmogelijke droom

Al decennia wordt er gesproken over een luchthaven op zee. Het zou het einde betekenen van de geluidsoverlast rondom Schiphol. Maar ook: eindelijk volop ruimte voor Schiphol als internationaal knooppunt, ter meerdere eer en glorie van de ‘BV Nederland’.

Schiphol wil ‘gematigde groei’ vanaf 2021: ‘De nadelige effecten worden echt wel gezien’

Schiphol wil ‘gematigd’ groeien na 2020. Topman Dick Benschop probeerde dat zaterdag uit te leggen aan omwonenden die geen heil meer zien in afspraken maken met de luchthaven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden