Kritiek op NPO om nieuwe naam zenders

'Hier zit niemand op te wachten'

Het plan van de publieke omroep om de naam van Nederland 1 te vervangen door NPO 1, heeft een stroom van kritiek losgemaakt. Tweede Kamerleden spreken er schande over, omroepen gooien hun kont tegen de krib en NPO was direct het meest besproken onderwerp op Twitter. Daarmee heeft de naamsverandering in ieder geval één doel alvast bereikt: meer bekendheid voor het merk NPO.

Het idee om 'Nederland' in de zendernamen Nederland 1, 2 en 3, te vervangen door 'NPO', kwam van koepelorganisatie Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Ook radiozenders en websites moeten die naam gaan dragen. De NPO wil met één merk herkenbaar zijn op alle kanalen, ook in de toekomst, wanneer internet, tv en radio steeds meer door elkaar gaan lopen. "Nu krijgen we mailtjes binnen met de vraag waarom 'Goede tijden slechte tijden' niet op Uitzendinggemist.nl te vinden is," zegt de woordvoerder van de NPO. "Mensen koppelen de publieke omroep en het onlinekanaal niet meteen aan elkaar."

Vooral het feit dat die verandering zo'n 153.000 euro gaat kosten, terwijl de publieke omroep flink moet bezuinigen, zorgde voor kritiek in de Tweede Kamer. Eerder werd ook al 100.000 euro betaald aan de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie voor de domeinnaam npo.nl. "Hier zit niemand op te wachten", denkt CDA-Kamerlid Pieter Heerma. De naamsverandering is 'voorbarig' in een tijd dat de discussie over de toekomst van de publieke omroep volop gevoerd wordt, volgens Matthijs Huizing van de VVD. In Hilversum liet de VPRO alvast weten in de programmagids tot 'in de lengte van dagen' gewoon Nederland, 1, 2 en 3 te blijven gebruiken.

De NPO gaat ervan uit dat mensen gewoon even aan de naam moeten wennen. "Nederland 1 was vroeger Hilversum 1 en zo noemt nu niemand de zender meer."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden