Kritiek op Buurtzorg is niet terecht

'De wijkverpleegkundigen van Buurtzorg slagen er absoluut in om het aantal uren (zorgverlening) terug te dringen door vrienden en familie bij de zorg te betrekken', zegt Eef Peelen van de beroepsgroep van transferverpleegkundigen in Trouw van 23 april. 'Maar daarmee verklaar je hooguit 40 procent van dat opmerkelijk lage aantal uren.' In hetzelfde stuk word opgemerkt: 'Waar concurrenten gemiddeld 168 uur aan hun patiënten besteden, houdt Buurtzorg het al na 108 uur voor gezien.' Hier wordt gesuggereerd dat Buurtzorg-verpleegkundigen het liefst de kantjes er vanaf lopen.

Dit oordeel komt waarschijnlijk voort uit het feit dat sommigen zich nauwelijks kunnen voorstellen dat er mensen zijn die niet alleen voor het geld werken, maar ook omdat ze gemotiveerd zijn om cliënten zo goed mogelijk te helpen. En het ideaal van ieder mens, dus ook van elke cliënt is: zoveel mogelijk zelf vorm geven aan een betekenisvol bestaan.

Bij Buurtzorg is de missie daarom: mensen zoveel mogelijk uit de zorg krijgen. Alles wat vrienden of familie overnemen, leidt bij de meeste cliënten tot het gevoel zelf meer grip op het leven te krijgen. De verpleegkundigen van Buurtzorg werken vanuit die missie en cliënten waarderen dat. Kijk naar de hoge klanttevredenheidsscores.

Peelen meent verder dat het aantal zorguren zo laag is, 'omdat ze tijdrovend en moeilijk te plannen werk niet zomaar kunnen bieden en dus aan anderen moeten overlaten'. Maar vak-expertise staat bij Buurtzorg centraal. Alles is gericht op leren van elkaar en van anderen. Er is een Buurtzorg-academie en er zijn Buurtzorg-congressen, waarop medewerkers kennis uitwisselen en nieuwe kennis opdoen. Op de iPad waarover elke verpleger beschikt, staat een soort Gouden Gids-systeem waarmee je collega's met bepaalde kennis kunt vinden. Elke verpleegkundige op mbo-niveau mag een hbo-studie verpleegkunde volgen als hij dat wil. En intercollegiale toetsing is in de zelforganiserende teams ingebakken. Als de expertise te wensen overliet, en er te weinig mogelijkheden waren om te leren, scoorden de cliënten en de medewerkers niet zo hoog op tevredenheidsmetingen.

Buurtzorg is een efficiënte, mission-driven organisatie. Zo'n organisatie kan bestaan, als je je richt op de cliënten en als het vakmanschap hoog in het vaandel houdt.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden