Kristen Stewart wil gezien worden

interview | Festivalkoningin | Actrice Kristen Stewart groeit met elke nieuwe film waar ze in speelt. Ooit was ze de onschuldige Bela Swan in 'Twilight'. In Cannes is ze te zien in twee grote films en rekent ze definitief af met haar fantasy-imago.

Je zou Kristen Stewart dit jaar de koningin van het filmfestival van Cannes kunnen noemen. Ze heeft een hoofdrol in Woody Allens openingsfilm 'Café Society' en is indrukwekkend als Maureen in Olivier Assayas' 'Personal Shopper', een van de meest intrigerende films van het wereldberoemde festival.

Ook al zat Stewart (1990) al op haar twaalfde in 'Panic Room' van David Fincher, de grote doorbraak kwam in 2008 met haar rol van Bela Swan in de 'Twilight'-films, immens populaire romantische drama's over de strijd tussen weerwolven en vampiers. Stewart beperkt zich niet tot blockbusters. Ze speelt inmiddels even makkelijk in meer bedachtzame films, zowel Europese als Amerikaanse. Plus: ze staat op het punt om zelf te gaan regisseren.

Stewart praat veel en snel. Ze heeft iets onrustigs over zich, alsof ze onder alles een puls voelt die een naderende dreiging aankondigt. Dat zie je terug in haar spel. Een onrust die ze ook bij zich draagt in haar rol van Maureen in Personal Shopper, waarin ze kleding en accessoires moet kopen voor een grote ster en daarnaast als medium op zoek is naar de geest van haar overleden broer.

U speelt hier een assistent van een ster terwijl u in het echte leven zelf die ster bent. Hoe was die ervaring?

"Het is een bepaald type mens dat een ander wil bedienen. Iemand die het prima vindt om altijd op de tweede rang te zitten. Ik zou dat nooit kunnen. Het zou me leegzuigen en klein maken."

Het grootste deel van de film staat u alleen voor de camera. Versterkte dat het gevoel van eenzaamheid dat toch al in het verhaal zat?

"Personal Shopper gaat over isolatie en eenzaamheid. Over hoe onbeantwoordbare vragen een obsessie kunnen worden. De behoefte om het leven te begrijpen kan je dichter bij anderen brengen maar je kunt je er ook volstrekt alleen door gaan voelen."

Was er tijdens het filmen in Parijs een plek waar u zich terugtrok?

"Nee, dat niet. Maar ik hou wel heel erg van Parijs. Ik voel dat ik daar gezien wordt. Er heerst een mentaliteit die me aanspreekt, die ik comfortabel vind. Maar feit is dat ik mezelf tijdens de opnamen geen moment rust heb gegund. We werkten zes dagen achter elkaar, zestien uur per dag. Op de zevende dag werkte ik voor Chanel. Dat gedurende vier maanden. Ik ben nog nooit zo over mijn grenzen heen gegaan en dat zie je terug in de film. Er zit een meedogenloosheid in die we anders niet hadden kunnen vinden."

Bela Swan was een personage in fantasy-films. Hier speelt u juist heel nuchter en realistisch. Hebt u oude acteerreflexen moeten onderdrukken voor deze film?

"Zo denk ik daar niet over. Het is niet alsof ik vroeger nep speelde en nu echt. In Personal Shopper zitten fantastische dingen, zoals geesten, maar je moet begrijpen dat geesten voor veel mensen helemaal niet verzonnen zijn. Die hebben geesten gezien of hebben zichzelf dat wijsgemaakt. Met die gedachten in mijn hoofd heb ik geprobeerd mijn rol zo realistisch mogelijk te maken."

Dit is de tweede keer dat u met Olivier Assayas werkt, een filmmaker met veel interessante films achter zijn naam. Verliep de samenwerking zo goed dat u na 'Clouds of Sils Maria' meteen een tweede film met hem wilde maken?

"Na twee films heb ik hem goed leren kennen. Nou ja, een bepaalde versie van hem. Er is een vertrouwdheid die het samenwerken ongelooflijk boeiend maakt. We snappen wat de ander bedoelt zonder daar steeds woorden voor te hoeven gebruiken. Ik voel me gezien door hem en dat voelt fantastisch. Als iemand echt ziet wie je bent en je aanmoedigt om jezelf te zijn, dat creëert zo'n heerlijke veilige plek. Hij is als regisseur de eindverantwoordelijke voor het pad dat we aflopen met de film, maar hij laat me zelf bepalen waar ik mijn stappen zet."

U speelt een personal shopper en een medium. Hoe was de voorbereiding op de rol? Bent u een tijdje met ze meegelopen?

"Nee. Niet nodig. Ik weet dat er mensen zijn die gevoelig zijn voor de zichtbare energieën om ons heen. Ik heb ze ontmoet: mensen die zich minder letterlijk door het leven bewegen, die wat minder gericht zijn op zekerheden. Maureen is trouwens geen traditioneel medium. Ze verkoopt het niet, beoefent het niet.

"Meelopen met een personal shopper hoefde ook niet. Ik doe dit werk sinds mijn dertiende. Ik weet hoe je voor actrices spullen koopt. Ik weet waar je op moet letten."

Waar moet je dan op letten?

"Kunnen we die broek verstellen? Is het couture? Mag er in geknipt worden, kunnen we een nieuwe laten maken? Mogen we die tas houden? Nee? Oh, dan verzinnen we toch iets. Zeggen we dat-ie kwijt is. Ik ken de trucs."

Waarom werd u zo moe van het spelen van dit personage?

"Ik wil me niet achter een personage verstoppen. Ik wil mezelf er in vinden. En omdat ik in elke scène zit en Maureen een heel serieus personage is, was het vermoeiend. Ze pijnigt zichzelf

met vragen waar je nooit een antwoord op vindt. Eindigen we alleen? Verzinnen we deze realiteit? Is er niemand die onze perceptie deelt?

"Als je jezelf niet toestaat in het leven ergens troost te vinden, zorgen die vragen voor een verlammende onrust."

Zet u zelf ooit een stap terug om na te denken over wat u wilt met het leven?

"Die koers dient zich vanzelf aan. In de afgelopen twee jaar heb ik vijf films gedaan. Personal Shopper zou de laatste zijn, dat wist ik. Dat gaf wel wat rust tijdens de opnamen.

"Plus: ik heb net gehoord dat ik het geld heb gekregen waarmee ik mijn eerste korte film kan regisseren. Ik wil alleen niet zeggen waar die over gaat. Hij heet 'Water', maar dat is alleen maar een werktitel. Die korte film maken wordt mijn persoonlijke filmacademie, want ik heb nooit een opleiding gevolgd.

"Het project komt voort uit beelden die de afgelopen jaren in mijn hoofd zijn blijven hangen. Ik wilde weten waarom. Nu kan ik eindelijk proberen het antwoord te vinden. Hopelijk voert het me naar het maken van mijn eerste lange film. Maar ik moet hier beginnen."

Kristen Stewart: 'Ik wil me niet achter een personage verstoppen. Ik wil mezelf er in vinden.' foto HH

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden