Krimp zakelijke markt speelt KPN nog steeds parten

Omzet eerste kwartaal 4 procent lager dan een jaar eerder

Nog altijd doet de krimp op de zakelijke markt telecombedrijf KPN pijn. En is topman Eelco Blok vaag over het moment dat KPN weer goede resultaten gaat behalen.

KPN heeft er last van dat bedrijven steeds minder interesse hebben in traditionele telecomdiensten. KPN probeert een omslag te maken en nieuwe inkomstenbronnen te zoeken. Zo'n bron is het internet der dingen, waarbij dingen uitgerust met een sensor draadloos data kunnen uitwisselen. Zo kan een vuilnisbak met een sensor 'aangeven' dat hij vol is. Ook ziet Blok een rol voor KPN in het gebruik dat bedrijven maken van de cloud. Zo wordt KPN steeds meer een ict-dienstverlener.

KPN's omzet lag met 1,7 miljard euro in het eerste kwartaal van 2016 bijna 4 procent lager dan een jaar eerder. Hoewel de omzet in de consumentenmarkt groeide met 3 procent, kon dit de neergang in de zakelijke markt van 7 procent niet compenseren. KPN boekte over het eerste kwartaal wel een hogere winst dan vorig jaar: 48 miljoen euro tegen 23 miljoen. Dat kwam vooral doordat KPN minder geld kwijt was aan financieringslasten.

KPN richt zich meer op het merk KPN, en dus meer op het hoogwaardige deel van de markt, aldus Blok. De focus ligt daarom minder op goedkopere merken als Simyo en Telfort. Deze merken hebben afgelopen kwartaal last gehad van prijsvechters die stunten met bundels van 10 euro, zei Blok.

KPN wist vorig kwartaal per saldo 36.000 nieuwe abonnees voor mobiele telefonie te werven. Daarnaast kwamen er 22.000 breedbandklanten bij en groeide het bereik van digitale tv met 53.000 aansluitingen. KPN verwacht de opgaande lijn op de consumentenmarkt door te kunnen trekken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden