Krantensector is voorgoed veranderd

„Eigenlijk is DAG het eerste slachtoffer van de economische crisis”, zei adjunct-hoofdredacteur Sipke Overbeeke toen eigenaren PCM Uitgevers en KPN de stekker uit de gratis krant trokken.

Op ’zwarte maandag’ 29 september, de dag waarop de AEX het grootste verlies in 20 jaar boekte, kreeg het personeel te horen dat de volgende werkdag de laatste zou zijn. De krant ging ten onder aan de concurrentie op de markt met vier gratis kranten.

In de Verenigde Staten verschijnen onder meer Rocky Mountain News in Denver en The Seattle Post door de crisis alleen nog online. In Nederland is DAG vooralsnog de enige krant die de papieren editie stopte. Maar ook andere dagbladen hebben het zwaar. Het aantal abonnees daalt al jaren, door de crisis geven bedrijven nu ook minder geld uit aan advertenties.

De oogst van de afgelopen weken: bij AD Nieuwsmedia moeten 185 van de 700 werknemers weg. Telegraaf Media Groep boekte in het eerste kwartaal een verlies van 3,8 miljoen euro. Gratis krant de Pers halveerde de oplage. Het bedrijfsresultaat van regionale krantenuitgever Wegener daalde met 51 procent. Trouw verlengt een aantal aflopende contracten niet.

Komt het nog goed met de kranten? „Het zal nooit meer worden zoals het was”, zegt Kees Spaan, directeur van branchevereniging Nederlandse Dagbladpers. „Er worden nog steeds drie miljoen kranten per dag gedrukt, maar het aantal abonnees daalt. Om dat massabereik te behouden bij de steeds individualistischer mediagebruikers, moeten kranten zich vernieuwen, bijvoorbeeld met meer aandacht voor lokaal nieuws. En er moet verdiend worden met nieuws op internet. De Europese uitgeversorganisatie vecht daarom tegen zoekmachines als Google News, die advertenties verkopen op nieuws uit onze kranten.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden