Krachtig statement op de bandoneon
WERELD
Carel Kraayenhof Ensemble
Liberación (Bando Dreams)
*****
De toestand in de wereld brengt het engagement weer terug in de popmuziek. Afgelopen week kondigde Bob Geldof zijn band-aid-project tegen ebola aan, begonnen Izaline Calister en Leoni Jansen hun protestsong-tournee 'Barricade' en verscheen Carel Kraayenhofs nieuwste album 'Liberación'. Daarmee vraagt 's werelds grootste bandoneonspeler aandacht voor alle migranten die, gedwongen door politieke of economische omstandigheden, huis en haard verlieten. "Zo is de tango ontstaan, uit fusiemuziek van migranten die de hoop op een betere toekomst levend hield", vermeldt hij in het tekstboekje. De cd opent met het geluid van de zee, symbool voor een bevrijdende verbinding èn beangstigende vluchtroute ineen. Titels als 'Aleppo' en 'Lampedusa' zeggen genoeg. Geen instrument zo complex als de bandoneon: het speelt ritme en melodie ineen en bezit een even weemoedig als weerbarstig karakter. Kraayenhofs spel - vitaal, triest en stoer - reflecteert in alle toonaarden zijn krachtige statement. Piano en strijkers omringen hem troostend en evocatief met krachtig tegenspel. Zelfs het overbekende 'Libertango' dat voor componist Astor Piazzolla een bevrijding van de traditionele tango symboliseerde, krijgt nu een schitterend nieuwe interpretatie. Meneer Geldof, mag Kraayenhof ook aan band-aid meedoen?
undefined