KPN wil uiterlijk in 2010 terug naar omzetgroei

(Novum/Betten) - KPN wil in 2010 terug naar groei van zijn activiteiten in Nederland. Deze ambitie is een van de belangrijkste pijlers onder het dinsdag gepresenteerde strategische plan 2008-2010. In 2010 wordt terugkeer van omzetgroei verwacht, de ombuiging in EBITDA al in 2008.

In 2007 daalde de omzet bij KPN Nederland met 2,4% tot 4.133 miljoen euro. De aanhoudende daling van opbrengsten uit traditionele spraakdiensten -in 2007 met 364 miljoen euro- is hiervoor de reden. Dit wordt verklaard door het verlies aan vaste lijn-abonnementen.

Afgelopen jaar lieten netto 465.000 mensen hun vaste telefoon afsluiten, tegen 562.000 in 2006. Volgens de KPN was de afname van het aantal aansluitingen in het vierde kwartaal het laagst sinds het derde kwartaal van 2005. Het lagere verlies is het resultaat 'van een versnelling van in VoIP en succelvolle aanbieding gericht op het behoud van PSTN-/ISDN-klanten'.

Voor 2010 moet het verlies aan vaste aansluitingen helemaal gestopt zijn. In die strijd vormt Dual Play het belangrijkste wapen. Dual Play is het aanbieden van breedbandinternet en telefonie over internet (VoIP) in een pakket. Dit aanbod is uit te breiden tot All-IP, ofwel inclusief interactieve televisie, voorheen KPN Mine.

Groei werd er afgelopen jaar gerealiseerd bij breedband, mobiele diensten en tv-diensten. Bij breedband, met merken als xs4all en HetNet, steeg het marktaandeel in het vierde kwartaal met 3% op jaarbasis naar 43,9%, voornamelijk het gevolg van de overname van Tiscali in juni 2007.

Het aantal gebuikers bleef ten opzichte van het derde kwartaal echter nagenoeg gelijk met circa 2,5 miljoen. KPN wijt dit vooral aan de 'sterkere' concurrentie. Om verder te kunnen groeien, want KPN wil een groter marktaandeel, is Telfort geïntroduceerd in het voordelige segment. "Tot dusver heeft de orderintake de verwachtingen overtroffen", aldus KPN.

Bij mobiele diensten was er sprake van aanhoudende groei, zo stelt KPN, daarbij de door de overheid opgelegde tariefverlagingen niet meegerekend. Het klantenbestand in het vierde kwartaal steeg per saldo met 122.000 tot 6,2 miljoen eind 2007. Het marktaandeel in Nederland van klanten met een abonnement steeg op jaarbasis van 39% naar 41%.

KPN wil zijn marktpositie versterken en omzetgroei realiseren door zich te richten op de meest winstgevende klanten. Ook data-verkeer wordt een belangrijke bron van inkomsten, voorspelt de onderneming. De EBITDA zal naar verwachting toenemen door vooral het terugdringen van kosten.

Nadat de problemen bij Voice over IP (VoIP) waren verholpen in het derde kwartaal van 2007, heeft KPN de reclame en orderintake hervat. Hoewel circa 60.000 klanten werden verwelkomd, bleef het marktaandeel in het vierde kwartaal gelijk met 39%. Tussen eind 2006 en 2007 groeide het aantal klanten van 330.000 naar 847.000.

Bij tv-diensten werd de mijlpaal van een half miljoen abonnee's bereikt. In het vierde kwartaal groeide het aantal nieuwe klanten met 83.000, die voornamelijk kozen voor Digitenne.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden