KPN wil gezondheid werknemers verbeteren

KPN wil met een preventieprogramma proberen de vitaliteit en gezondheid van zijn werknemers te verbeteren. Of beter gezegd: de werknemers moeten daar zelf mee aan de slag.

Natuurlijk kent KPN, met ruim dertigduizend werknemers een van 's lands grootste particuliere werkgevers, al lang programma's om zijn personeelsleden fit te houden, zegt Monique Philippens, directeur zorg van het telecomconcern.

"Korting op fitnessprogramma's, of preventieconsulten bijvoorbeeld." Maar deze programma's hebben vaak een beperkt, individueel effect.

Daarom gaat KPN een bredere, collectieve weg op. Met UMC St Radboud Nijmegen en de TU Delft wil het gezondheidsprogramma's ontwikkelen voor de eigen medewerkers.

De drie organisaties tekenen hiervoor vandaag in Maastricht, op een internationaal congres over de toekomst van zorg, een samenwerkingsovereenkomst voor drie jaar: Healthy@Work.

"We gaan onze werknemers vragen: waaraan wil je precies gaan werken om je gezondheid of leefstijl te verbeteren? Wat wil je aanpakken? Stress? Je eetgewoonten? Of misschien het gebrek aan beweging?", zegt Philippens over de aanpak.

Het is de bedoeling dat rond dergelijke thema's binnen KPN gemeenschappen ontstaan. Binnen die gemeenschappen kunnen mensen ervaringen uitwisselen, waardoor de resultaten kunnen verbeteren. "Zodat je in het bedrijfsrestaurant eens van je collega hoort: 'Zeg, kan je beter niet een appeltje nemen in plaats an een kroket?'", grapt Philippens.

Zij zal op het congres in Maastricht andere bedrijven en instellingen oproepen om aan te haken bij het initiatief. KPN begint komend jaar met een paar proefprojecten.

Dat met UMC St Radboud en TU Delft wordt samengewerkt ligt voor de hand gezien hun expertise. TU Delft startte vorig jaar al een succesvol e-healthprogramma waarbij medewerkers werden gecoacht om hun leefstijl te verbeteren.

UMC St Radboud heeft veel kennis over allerlei aspecten van gezondheid in huis en doet veel onderzoek naar innovaties in de zorg.

Dat een bedrijfsbrede aanpak weinig ruimte laat aan mensen om níet deel te nemen, weerspreekt Baptiest Coopmans, lid van de raad van bestuur van KPN. Een positieve coachingscultuur kan veel betekenen, denkt hij.

Als de programma's eenmaal lopen, zal eventuele scepsis omslaan in enthousiasme, denkt hij.

Daarbij trekt Coopmans een parallel met flexibel werken. "Toen wij daar een aantal jaar geleden mee begonnen, vonden sommige mensen dat ook bedreigend. Maar nu ze de voordelen ervaren hebben, denken ze er anders over."

"Dankzij flexibel werken zijn werk en privé beter te combineren, kunnen personeelsleden 's ochtends hun kinderen zelf naar school brengen."

Hij benadrukt dat het voor KPN niet louter eigenbelang is om werk te maken van gezonde werknemers. Natuurlijk scheelt het in de premiekosten als medewerkers minder verzuimen. "Maar de toekomst van Nederland is ook onze toekomst", zegt hij.

KPN-dochter werkt mee aan betere zorg

KPN is bij meerdere programma's betrokken die erop zijn gericht de zorg te verbeteren en de efficiency in de zorg door middel van ict-toepassingen te vergroten. Het bedrijf ontwikkelt en onderhoudt bijvoorbeeld de infrastructuur waarmee zorgprofessionals - ook op afstand - beter kunnen samenwerken.

Samen met Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam ontwikkelde KPN-dochter IPT Medical Services twee jaar geleden het innovatieve 'Diabetes Station'. In het Diabetes Station kunnen patiënten met suikerziekte zelf hun gezondheid checken - onder meer bloedsuikerspiegel, ogen en voeten. Dat spaart bezoeken aan de internist, huisarts en diabetesverpleegkundige uit.

Het diabetesstation laat zich bedienen in acht verschillende talen en geeft passende adviezen. Het aantal diabetespatiënten zal de komende jaren sterk stijgen, verwachten deskundigen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden