'KPN te laat met glasvezel, kabel wint internetslag'

KPN suggereert met een folder dat onder meer in Breda glasvezel tot in het huis wordt aangelegd, maar dat blijkt niet waar. 'KPN Glasvezel' levert daardoor nauwelijks sneller internet dan via ADSL.

Telecombedrijf KPN is te laat gaan investeren in het glasvezelnetwerk voor consumenten en heeft hierdoor kabelmaatschappijen de ruimte gegeven om met aantrekkelijke alternatieven te komen.

Dat stellen ingewijden tegenover het ANP. Tim Poulus, analist bij marktonderzoeker Telecompaper, bevestigt deze visie. ,,KPN wordt aan alle kanten ingehaald door de kabel.'' KPN had volgens hem ,,met de wijsheid van vandaag'' al jaren geleden moeten beginnen met het opwaarderen van het netwerk.

Uit cijfers van het onderzoeksbureau blijkt dat kabelmaatschappijen op de breedbandmarkt ADSL aan het inhalen zijn, gemeten in het aantal klanten. Het afgelopen halfjaar daalde het aantal ADSL-klanten gemiddeld met 52.000 ten opzichte van het halfjaar daarvoor, terwijl het aantal kabel-klanten met 109.000 toenam. Terwijl de kabel vaak al downloadsnelheden van 80 of 100 megabit per seconde kan aanbieden, blijft KPN met het verouderde ADSL steken op maximaal 20 mbps, maar in de praktijk vaak de helft daarvan.

2012

,,Als het zo doorgaat, streeft de kabel de ADSL-aanbieders ergens in 2012 voorbij'', zegt Poulus. KPN is de grootste ADSL-aanbieder, maar daarnaast bieden ook Tele2 en Online ADSL aan via het kopernetwerk van KPN.

Tegelijkertijd valt de groei in het aantal glasvezelabonnees tegen, liet KPN ook zelf weten bij de presentatie van de laatste halfjaarcijfers. Hier heeft het bedrijf slechts 42.000 betalende klanten. En dat terwijl er al een paar honderduizend woningen glasvezel tot in de meterkast hebben. Door slechte en soms misleidende marketing, technische problemen en een gebrekkige organisatie slaagt KPN er amper in de eigen klanten voor het glasvezelnet te winnen, laat staan klanten van concurrenten.

Onder druk

KPN erkent dat het marktaandeel op de breedbandmarkt onder druk staat door de stevige concurrentie. Het totaal aantal breedbandklanten van KPN (inclusief glasvezel) bleef het afgelopen halfjaar desondanks stabiel, benadrukt het bedrijf.

De kabel concurreert ook stevig met KPN als het gaat om bundels van telefonie, internet en televisie. ,,Ze bieden scherpe prijzen. KPN presenteert zichzelf als een premiumbrand, maar het is de vraag of ze dat waar kunnen maken'', zegt Poulus. Hij merkt op dat, ondanks de kritiek op dienstverlening van KPN die kort geleden onder meer werd geuit in televisieprogramma Radar, de dienstverlening door KPN de afgelopen twee jaar wel is verbeterd.

KPN suggereert met een folder dat onder meer in Breda glasvezel tot in het huis wordt aangelegd, maar dat blijkt niet waar. 'KPN Glasvezel' levert daardoor nauwelijks sneller internet dan via ADSL.
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden