KPN moet dokken voor naamswijziging KNP BT

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Het papierconcern KNP BT (Koninklijke Nederlandse Papierfabrieken Bührmann Tetterode) gaat op zoek naar een andere naam. De kosten die gepaard gaan met die naamsverandering, worden voor een belangrijk deel - en misschien wel meer - betaald door Koninklijke PTT Nederland (KPN).

Met deze schikking hebben beide 'koninklijke' bedrijven een gerechtelijke uitspraak voorkomen. Eind vorig jaar toog KNP BT naar de rechter en eiste dat KPN zijn naam zou wijzigen. Het papierconcern zei veel last te hebben van naamsverwarring. Zo arriveerde er post voor KPN op de burelen van KNP BT, en heerste ook op de Amsterdamse effectenbeurs verwarring. Een klant die aandelen KNP wilde aanschaffen, kreeg aandelen KPN toebedeeld.

Een paar weken geleden maakten beide bedrijven al bekend het niet op een uitspraak van de rechter te willen laten aankomen. Gisteren werd de inhoud van de schikking bekend. KPN blijft KPN heten, maar KNP BT krijgt voor 30 november 1998 een andere naam.

Het bedrijf dat van KPN een naamsverandering eiste, verandert nu dus zelf van naam. Alleen KNP BT-dochter KNP Leykam blijft KNP Leykam heten. “De naam KNP bestaat sinds 1875, de naam Leykam nog veel langer. Díe naam veranderen, dat vonden we te ver gaan”, motiveerde een woordvoerder van KNP BT gisteren.

KPN zal, aldus een gezamenlijk persbericht van KPN en KNP BT, bijdragen in de kosten van de naamsverandering. Beide bedrijven wilden niet zeggen, hoe hoog die bijdrage uitvalt. KPN wilde alleen kwijt dat er een vast bedrag is afgesproken, en dat KNP BT dat bedrag gebruikt om kosten te betalen die gepaard gaan met de naamsverandering. Aannemelijk is dat dat bedrag in de miljoenen guldens loopt.

Beide bedrijven ontkennen ook dat zij tot een schikking zijn gekomen, omdat zij bang waren de rechtszaak te verliezen. Het ging hen er vooral om een eind te maken aan de onzekerheid. “Als het tot een uitspraak was gekomen, was de verliezende partij ongetwijfeld in hoger beroep gegaan. In dat geval zou de affaire zich lang voortslepen, veel geld kosten en zou de onzekerheid over de naam blijven”, stelde een woordvoerder van KPN. Een woordvoerder van KNP BT bevestigde dat. Wel zegt hij erbij dat de naamskwestie voor KPN belangrijker was dan voor KNP. Meer dan KNP BT is KPN op het grote publiek gericht, meer ook dan KNP BT heeft KPN de afgelopen jaren miljoenen besteed om naamsbekendheid te krijgen.

B. Kist, merkendeskundige van het bureau Shield Mark, noemt het 'heel jammer' dat het niet tot een uitspraak van de rechter is gekomen. “Het ging om bedrijven die zich met verschillende dingen bezighouden. Zo'n zaak is er nog nooit geweest. Het zou een schitterende testcase zijn geweest. Er zijn heel wat weddenschappen afgesloten op de uitspraak. Merkendeskundigen waren het niet eens. De één meende dat KNP BT sterke papieren had, de ander dat KPN beter stond.”

Kist vermoedt dat KPN bang is geweest om te verliezen, en dat KNP BT een mooie deal heeft gesloten. “Voor KPN waren de risico's het grootst, een verloren rechtszaak zou dramatisch zijn voor hen. Voor KNP BT zou het hoogstens vervelend zijn. Dat KNP BT nu van naam verandert terwijl het bedrijf aanvankelijk eiste dat KPN zijn naam zou wijzigen, wekt bij mij het sterke vermoeden dat KNP BT een heel aantrekkelijke deal heeft gesloten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden