KPN: Glasvezel delen is slimmer

In Nederland wordt het glasvezelnet ondergronds aangelegd. In de VS kiest KPN-collega Verizon voor een goedkopere oplossing. ( FOTO AP) Beeld
In Nederland wordt het glasvezelnet ondergronds aangelegd. In de VS kiest KPN-collega Verizon voor een goedkopere oplossing. ( FOTO AP)

Amsterdam wil de eerste hoofdstad met een glasvezelnet worden dat openstaat voor iedereen. Oud-monopolist KPN steunt dit van harte.

Vincent Dekker

Amsterdam wil samen met glasvezelpionier Reggefiber en telecombedrijf KPN de hele stad aansluiten op glasvezel. Nadat eerder al 43.000 woningen werden aangesloten, komen daar om te beginnen nog eens 100.000 huizen bij.

Burgemeester Job Cohen van Amsterdam maakte dat gisteren bekend. Volgens Cohen loopt Amsterdam zo voorop bij het aantrekken van moderne werkgelegenheid.

Het bijzondere van het Amsterdamse project is dat het een open net is, waarop concurrenten van KPN net zo goed hun diensten kunnen aanbieden als KPN zelf. KPN omarmt als eerste ’traditionele’ telecombedrijf het idee dat haar glasvezelnet open moet zijn. Dat trekt wereldwijd de aandacht. Collega-telecombedrijven willen alleen in kostbare glasvezelnetten investeren als zij van hun overheid enige tijd een monopolie op hun net krijgen. Dat lijkt ook logisch, je kunt je investering dan immers makkelijker terugverdienen.

Ad Scheepbouwer, topman van KPN, noemt dat echter een achterhaalde visie. „Wij hebben in 1996 achteraf bezien een vergissing gemaakt. We hebben toen niet erg enthousiast gereageerd op de verplichting anderen tot ons vaste telefonienet toe te laten. Maar dat bleek helemaal niet verstandig. Als je alle concurrenten toelaat, komen alle diensten op dat ene net, en dat leidt tot de laagste kosten per dienst. Door die lage kosten trek je samen veel meer klanten en ontwikkelt dat net zich veel sneller. Een open netwerk is geen liefdadigheid, het werkt op de lange duur gewoon voor iedereen beter.”

Wat KPN betreft is de toekomst van telecom ook veel meer de dienstenkant dan het verhuren van een netwerk. „We investeren nu fors in het glasvezelnet en dat doen we graag. Maar diensten hebben de toekomst. Kijk naar bedrijven als Google en Microsoft. Die markt is veel groter.”

KPN heeft meerdere redenen om nu op grote schaal glasvezelnetten aan leggen. Om te beginnen wordt de concurrentie van de kabelnetten, waar ook snel internet en telefonie op mogelijk is, steeds harder voelbaar. Het bedrijf verliest voortdurend klanten aan de kabel. Het overhalen van bestaande KPN-klanten om abonnee van het nieuwe KPN-glasvezelnet te worden is makkelijker dan klanten van de kabel terug te winnen. Hoe meer klanten KPN aan de kabel verliest, hoe moeilijker het dus wordt om ze voor glasvezel te winnen. Het laatste lukt overigens al wel, want in gebieden waar al glasvezel wordt aangeboden, ziet KPN netto meer klanten terugkomen van de kabel dan weggaan naar die kabel.

Door als eerste met glasvezel te beginnen, krijgt KPN een voorsprong bij het ontwikkelen van diensten op dat nieuwe net. Daarmee stelt het dus een belangrijk deel van zijn omzet veilig. Scheepbouwer: „De consumentenmarkt is bij ons goed voor meer dan vier miljard euro per jaar. Dat geeft wel aan hoe belangrijk die voor ons is.”

De eerste resultaten met glasvezelnetten tonen nog een pluspunt. Op het telefoonnet maakt KPN met adsl en internettelefonie samen een omzet van gemiddeld 30 euro per klant per maand. De eerste glasvezelklanten leveren daarentegen gemiddeld bijna het dubbele, 58 euro, op. Zij krijgen naast telefonie veel sneller internet en tv, zodat voor menige klant de rekening in feite omlaag gaat. Maar met 58 euro per klant is het glasnet al winstgevend als minder dan de helft van de potentiële klanten echt abonnee wordt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden