KPN beschuldigd van omkoping/'Belang in Tsjechische telecom met smeergeld geregeld'

HILVERSUM - Twee Tsjechische oud-ministers beschuldigen de KPN in een vertrouwelijk accountantsrapport van het betalen van smeergelden aan de vroegere Tsjechische regeringspartij ODS.

Het bedrijf zou op die manier een belang hebben willen verwerven in het Tsjechische telecombedrijf SPT. Uiteindelijk lukte het KPN ook om via dochteronderneming Telsource een aandeel van 27 procent te krijgen in SPT. De informatie over de smeergelden komt uit een rapport van accountantskantoor Deloitte & Touche, waarop de actualiteitenrubriek Netwerk de hand wist te leggen. KPN spreekt van 'verwarring over statements' en ontkent ooit de partijkas van ODS te hebben gespekt.

Het rapport is gemaakt naar aanleiding van geruchten over financieel wanbeleid van de ODS. De partij zou in 1995 in totaal een half miljoen aan illegale schenkingen hebben geaccepteerd, onder andere van KPN. Die geruchten leidden op 30 november 1997 zelfs tot het aftreden van ODS-premier Klaus.

Het onderzoek van Deloitte & Touche werd in september '98 afgerond. In het hoofdstuk 'Niet bewijsbare feiten' vermoeden de accountants een omkoping door Telsource waarmee in totaal 12 miljoen gulden is gemoeid, zo meldt Netwerk. De omkoping zou zich hebben afgespeeld in 1995 toen KPN samen met de Zwitserse PTT (Swisscom) het consortium Telsource oprichtte dat de strijd om SPT uiteindelijk won. De Tsjechische oud-ministers Zielenec (buitenlandse zaken) en Ruml (binnenlandse zaken) beschuldigen in het rapport Telsource van het betalen van smeergelden aan de ODS. Netwerk liet ook een rechercheur aan het woord die zegt dat het smeergeld van KPN zo'n 18 miljoen bedraagt.

CDA-kamerlid H. Hillen wijst erop dat in de jaren dat de affaire speelde, het kabinet nog 70 procent van de aandelen in handen had. Het nu zelfstandige bedrijf werd toen nog gecontroleerd door regeringscommissarissen, onder wie Prins. Hillen noemt het hoogst ongelukkig dat diens naam in dit verband wordt genoemd. B. Bakker van D66 zegt het nodig te vinden dat het kabinet een onderzoek instelt, maar ziet voorlopig onvoldoende bewijs.

KPN-directeur M. Pieters ontkent de beschuldigingen, maar zegt niet te kunnen instaan voor iedereen die ooit door KPN is ingehuurd. “Het is een proces waarbij veel externe mensen betrokken waren, zoals advocaten, accountants en lobbyisten.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden