Koude douches trainen het temperatuurcentrum

Dat die overgangsklachten eraan komen, dat wist de lezeres (49) al wel. Toch overvallen de opvliegers haar. Ze vraagt zich af: moet ik tijdens zo'n opvlieger maar lijdzaam blijven zitten, of juist gaan bewegen?

"Hoe een opvlieger verloopt, verschilt heel sterk van vrouw tot vrouw. Maar in het algemeen zou ik vrouwen niet aanraden om tijdens een opvlieger te bewegen", zegt Barbara Havenith, vrouwenarts in een zelfstandige behandelkliniek in Boxmeer. Wapperen met een waaier, dat is de enige beweging die nog wel zin heeft. Verder niet. "Wie beweegt, verhoogt zijn kerntemperatuur." En dat is nou net het probleem tijdens een opvlieger: dan ligt de lichaamstemperatuur van de vrouw al wat hoger. Terwijl anderen dan moeiteloos een hete bak thee drinken, of zich zonder verdere schade ergens over opwinden, kunnen voor de vrouw in de overgang die kleine temperatuurverhogers al voor een opvlieger zorgen.

Toch maar blijven zitten dus. En juist op andere momenten bewegen, raadt de gynaecologe aan. Want bewegen is altijd goed, net als goed slapen en van de sigaretten afblijven. Gezond eten kan ook zomaar een aantal opvliegers per week schelen. Een andere tip is om aan krachtsport te doen. Daardoor breek je adrenaline af en maak je wat extra testosteron aan, en zo verklein je langs twee wegen de kans op opvliegers. "Een paar keer per week een half uur, dat is genoeg", zegt Havenith.

Wat vrouwen ook zelf kunnen doen, is het trainen van hun temperatuurcentrum. Om te zorgen dat het lichaam gewend raakt aan plotselinge schommelingen. Havenith: "Tijdens de douche even de kraan helemaal op koud zetten. Een halve minuut bibberen heeft vaak al effect." Wie 's nachts wakker wordt met een opvlieger, kan een kan met koud water of een ventilator in de buurt te zetten. Of leg koude elementen onder het kussen: bij een opvlieger even het kussen draaien en je kunt weer verder slapen. En vergeet niet dat de voetzolen de belangrijkste temperatuurregelaars zijn. Wie voor het slapengaan een van beide voeten níet bedekt door de dekens, verkleint de kans op een nachtelijke opvlieger.

De overgang is nog steeds wel een taboe, illustreert Havenith met een televisie-optreden van Linda de Mol die zei dat ze in haar blad niet zo snel de overgang aan bod zou laten komen, omdat het 'niet sexy' zou zijn. Het aantal opvliegers kan enorm verschillen, de een heeft er een paar per dag en de ander hetzelfde aantal per uur. Acht van de tien vrouwen hebben overgangsklachten en van die groep heeft weer een op de vijf ze in ernstige mate, rekent Havenith voor. Ze raadt vrouwen aan zich niet te snel te laten afschepen door huisartsen als die zeggen 'dat het er toch bij hoort'. Sommige huisartsen willen nog weleens zeggen dat het voldoende is om de anticonceptiepil te blijven gebruiken, maar als het om de overgang gaat schiet je met zo'n sterk middel vooral met een kanon op een mug. "Als je echt ernstige klachten hebt, bijvoorbeeld lang niet kan werken, zou ik aandringen op doorverwijzing naar een vrouwenarts." Binnen haar beroepsgroep is niet iedereen er enthousiast over, maar Havenith raadt behalve hormonen soms ook aanvullende middelen zoals homeopathie aan. Bij overgangsklachten is volgens haar het placebo-effect - mensen knappen op alleen omdat ze dénken dat een pil werkt - nog groter dan bij andere kwalen. "Omdat enkel al de gedachte dat een pil helpt, zorgt voor meer endorfine en dus minder overgangsklachten. Dat is een lichamelijke reactie. Het is heus niet zo dat die vrouwen gek zijn."

Zelf een vraag insturen? Schrijf de gezondheisredactie of mail naar gezondheid@trouw.nl.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden