Kostuumdrama Atonement laat de lagen liggen zoals ze zijn

Atonement

Regie: Joe Wright. Met Keira Knightley, James McAvoy en Vanessa Redgrave. In 35 bioscopen.

’Atonement’ moest zo’n meeslepend romantisch kostuumdrama worden waar de Britten zo goed in zijn. Denk aan een landhuis, een oorlog en een grote onmogelijke liefde. En denk aan een jongeman die een met inkt geschreven liefdesbrief gaat wegbrengen en dan topfit – op één hand steunend – over een hek springt.

De Engelse regisseur Joe Wright had met de recente, vrij gesuikerde Jane Austen-verfilming ’Pride & Prejudice’ blijkbaar voldoende krediet verzameld om ook Ian McEwans bestseller ’Atonement’ onder handen te nemen, een verhaal dat midden jaren dertig begint, en waarin niet alleen een heerlijk laat-victoriaans landhuis in Shropshire figureert, maar waarin ook het grote liefdesdrama door een enkel leugentje wordt voortgedreven, en waarin tevens wat verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog worden getoond.

De spelletjes met het temporele verloop van de film, en de symboolfunctie van het water (de karakters gaan herhaaldelijk kopje-onder in een fontein, een badkuip of een meertje) houden je misschien wel bij de les, maar verhullen niet de mooifilmerij. In ’Atonement’ is de muziek net iets te wervelend. De oorlogswonden zijn net iets te goor, zeker als de camera er nog eens gladjes over heen fladdert. En tussen de onappetijtelijk graatmagere Keira Knightley – die samen met regisseur Joe Wright mee kwam uit ’Pride & Prejudice’ – en de Britse acteur James McAvoy wil het maar niet knetteren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden