Kosovo-oorlog: Wat gaan we nu doen?

'Wat gaan we nu doen?', staat er in grote letters boven het openingsartikel van Newsweek. Drie pagina's lang veegt het Amerikaanse opinieweekblad vervolgens de vloer aan met de Navo-luchtaanvallen op Joegoslavië. Het 'Wat gaan we nu doen' is niet zomaar een neutrale vraag, na zeven weken bombardementen. Het is een bitter verwijt. Newsweek vindt dat de Navo, de 'eigen' Amerikaanse regering voorop, in de Kosovo-crisis fout op fout heeft gestapeld.

Met de meest recente blunder van de Navo, het bombardement op de Chinese ambassade in Belgrado, als aanleiding, doopt Newsweek de pen eens diep in azijn. ,,Het belangrijkste strategische doel van deze oorlog is de veiligheid van de eigen piloten'', schampert het weekblad. ,,Wat genieten de Westerse leiders ervan om fier rechtop te staan en met de toon van een Churchill eisen uit te vaardigen tegen Milosevic. Maar eigen piloten durven ze niet eens laag te laten vliegen, vanwege de risico's.''

En zo gaat het drie pagina's lang verder. ,,We zijn de oorlog binnengestruikeld zonder goed na te denken. (...) De oorspronkelijke doelstellingen van de Navo-acties zijn allang onhaalbaar geworden. (...) Moreel gelijk hebben ontslaat politici nog niet van de noodzaak om duidelijke en politiek bereikbare doelen vast te stellen. (...) De beslissing om in alle haast een oorlog te beginnen was een historische blunder. (...) Ook zonder de inmenging van Amerika zal de aarde wel verder draaien, en dictators en crises voortbrengen.''

Dat zal er lekker inhakken op het Witte Huis, waar men de omslag in de publieke opinie natuurlijk wel zag aankomen. Maar dat de toon zó fel anti-Navo zou worden, moet schrikken zijn.

Gelukkig voor Clinton en de zijnen is er ook nog Time, dat een paar daagjes mee mocht lopen met Madeleine Albright, de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken. Onder de indruk van haar slagvaardigheid en vastbeslotenheid schetst Time hoe het er achter de schermen aan toegaat in 'De oorlog van Madeleine'.

Albright was degene die, zo wil inmiddels de legendevorming, Clinton overtuigde van de noodzaak om de Navo in actie te laten komen. Zij is de vrouw die vindt dat de Amerikaanse buitenlandse politiek assertief en moralistisch moet zijn - strijdend tegen het onrecht in de wereld. Dat neemt niet weg dat in de praktijk haar werk vooral blijkt te bestaan uit ingewikkelde telefoonsessies, vliegreizen van hot naar her, getouwtrek (mooi beschreven) met de Russen over een woordje meer of minder in de tekst van de G8-topbijeenkomst. ,,Igor, wil je me gelukkig maken? Zeg nu gewoon ja tegen ons voorstel'', verzucht ze tegen haar Russische collega Ivanov.

Nog meer legendes in de weekbladen deze week, want Kosovo is allang niet meer het hoofdthema in de buitenlandse bladen. Newsweek zet de legendarische Star Wars op de voorpagina en ontrafelt hoe filmregisseur en -producer George Lucas 22 jaar na het succes van zijn eerste Star Wars-trilogie wéér een monsterkassahit gaat scoren. De mediacampagne, voor een film waar niet veel aan schijnt te zijn, is ongeëvenaard. Het gaat om de hebbedingetjes.

Newsweek, Time en Der Spiegel storten zich alle drie verder op de legende van de Britse bergbeklimmer George Mallory, wiens lichaam na 75 jaar is gevonden op de Mount Everest. Was hij nu wel of niet de eerste die de top bereikte? Alleen Der Spiegel waagt zich al aan een conclusie. Mallory haalde de top níet, denkt het blad. De Duitse bergbeklimmer Reinhold Messner heeft daar een praktische verklaring voor: ,,Vóór de top ligt, op die route, een onverbrugbare hindernis: de Second Step. Dat is een rotswand die 50 meter loodrecht omhoog rijst. Mallory had alleen spijkerschoenen en droeg ook nog eens een zware zuurstoffles. Het kan hem nooit zijn gelukt. Geen enkele bergbeklimmer heeft ooit de Second Step zonder speciale hulpmiddelen bedwongen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden