Korfbal worstelt onnodig met imago van mietjessport

Bond vecht tegen vooroordelen, terwijl de serieuze media korfbal allang als topsport zien

Overal waar hij clinics komt geven ontmoet korfbalbondscoach Jan Sjouke van den Bos interesse, bewondering en enthousiasme. Zijn collega Kees Rodenburg, technisch directeur van de korfbalbond, nodigde voor de zaalfinale grootheden uit andere sporten uit (Peter Blangé, Cor van der Geest, Roelant Oltmans, Maurits Hendriks) en ontving van hen louter complimenten over de wedstrijd, het spel en de unieke entourage. Er zaten op die 16de april 13.000 toeschouwers in Ahoy, een aantal waarop geen enkele andere zaalsport kan bogen.

Het gaat dus goed met de beeldvorming van korfbal, zou je zeggen, maar daar zijn ze op het bondsbureau niet van overtuigd. Nog te veel gaan korfballers gebukt onder vooroordelen als 'mietjessport' en 'gemengd douchen', ook al hebben de serieuze media deze loze kretologie allang naar het Rijk der Oubolligheid verwezen.

In een poging het beeld van korfbal een positieve impuls te geven nodigde de bond gisteren een aantal journalisten uit om over het fenomeen van bal en mand van gedachten te wisselen. "We willen het imago van korfbal in lijn brengen met de identiteit", luidde de ambitie.

Een loffelijk streven, maar het invullen van wat die identiteit dan wel is, riep meteen vragen op. In een filosofisch betoog - waarin zelfs Nico Broekhuysen (1876-1958) voorbijkwam, de geestesvader van korfbal - formuleerde de communicatiemedewerkster vier waarden van de sport: veelzijdig, toegankelijk, tweede huis en sociaal.

"Die gelden dus ook voor hockey", was het eerste commentaar en een ander zette vraagtekens bij dit geforceerde idealisme. Hoezo sociaal? De concurrentie in topteams is moordend. Wat nou tweede huis, als je achttien uur per week verplicht op de club moet zijn om te trainen? En wat veelzijdig, nu steeds meer specialisatie opgeld doet?

Het leidde tot de conclusie dat uit koudwatervrees geboren goede bedoelingen in hun abstractie weinig bijdragen aan waar het werkelijk om gaat: korfbal presenteren als een topsport die leuk is om te doen en plezierig om naar te kijken.

Gelukkig waren de bondsstrategen - naast de persmedewerkster ook het hoofd marketing - flexibel genoeg om de focus te verleggen naar het thema dat zij aan de identiteit willen hechten: Korfbal: Made in Holland. Er is een flitsend filmpje ontwikkeld met shots van typisch Nederlandse zaken zoals een fiets, bloembollen, Sinterklaas, rookworst, Máxima, én korfbal. Niet bang voor concurrentie zijn in de beeldenreeks ook flitsen van andere sporten gevoegd, zoals schaatsen en voetbal. Het aansprekende en professionele filmpje van anderhalve minuut was al in Ahoy te zien en kan een stimulans in de korfbalpresentatie zijn. Wie dit ziet denkt niet meer aan gemengd douchen.

De bond heeft nog een doelstelling: meer media-aandacht. Met persmensen binnen bereik deden de twee bondsdames een beroep op de inventiviteit van het journaille en lanceerden zij de vraag: hoe krijgen we onze identiteit beter in de media? De pers aan het werk voor de korfbalbond. Toegegeven, de invitatie sprak van 'workshop'. Zo zaten de journalisten even later met viltstift en flap papier in groepjes te discussiëren.

De uitkomst was voor de bondsvertegenwoordigsters bepaald niet ontmoedigend. Hoewel het hier en daar in de presentatie best beter kan, lieten de persmensen weten dat zij korfbal als een topsport beschouwen die in niets minder is en behandeld wordt dan andere zaalsporten.

Maar is dat ook zo? Daar wringt hem toch een beetje de schoen. Want, vroeg de bondscoach, hoe kan het dan dat de tv-minuten van korfbal slechts eentiende zijn van die van handbal of volleybal? Terwijl korfbal de door toeschouwers meest bezochte zaalsport is. Die vraag konden de aanwezige NOS-mensen niet afdoende beantwoorden. Zodat er voor de publiciteitsafdeling van de bond naast filosoferen ook nog concreet handwerk aan de winkel blijft.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden