’Koreanen die veel drinken, zijn goed in hun werk’

Koreanen zijn stevige drinkers. Op straat zie je dronken mensen, doordeweeks, in driedelig pak. Niemand kijkt daarvan op. Veel alcohol drinken is een geaccepteerd verschijnsel in de Zuid-Koreaanse samenleving.

De drankzucht heeft veel te maken met de grote druk waaronder Koreanen leven, vooral op het werk. Koreanen werken hard en lang, meestal van negen uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds.

Inwoners van de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul maken zelfs de langste werkdagen ter wereld, aldus een deze week gepubliceerd onderzoek van de Zwitserse bank UBS. Ze spenderen maar liefst 2300 uur per jaar op kantoor.

Bovendien heerst er een strakke hiërarchie op de werkvloer. De baas is er om naar geluisterd te worden. En van alle medewerkers wordt toewijding en opoffering voor de zaak verwacht.

Doorzakken na kantoortijd, met veel alcohol, is bijna een must om te ontsnappen aan de enorme werkdruk en alle stress op kantoor. Bijna iedereen in de Koreaanse samenleving heeft daar begrip voor.

Eens per week of maand (afhankelijk van het bedrijf) gaan collega’s met de baas verplicht eten en drinken tijdens de hoesik. Daar kun je ook wat eerlijker en losser tegen je collega’s – en je baas – zijn.

Het samen drinken kan problemen op het werk oplossen, legt financieel analist Myeong uit. „Als je een conflict hebt met een collega, ga je gewoon samen alcohol drinken. Dan is het makkelijker zaken uit te praten. Comfortabeler.”

Koreanen zijn praktische drinkers. Ze drinken om dronken te worden, niet omdat het gezellig is. Soju is daarvoor de ideale drank. Het is een destillaat gemaakt van rijst, of van zoete aardappel, met een alcoholpercentage van 20 tot 35 procent. Een flesje (360 ml) kost in de supermarkt nog geen euro. Als het gaat om de hoogste consumptie ter wereld van distillaten als whisky, wodka en soju, komen Koreanen op de vierde plaats. Alleen de Russen, Letten en Roemenen drinken hiervan meer liters per jaar.

Het is bijna onmogelijk om niet met een hoesik mee te gaan, aangezien het meestal op initiatief is van de baas. Ook is het moeilijk om niet te drinken. In de Koreaanse samenleving is het niet beleefd te weigeren als een baas (of een oudere klasgenoot, of een goede vriend) je drank aanbiedt. Dat heeft te maken met compassie en respect voor de ander, maar ook met gehoorzaamheid en onderwerping aan een ouder iemand, of iemand met een hogere status.

Er zijn speciale regels bij het drinken van alcohol. Je schenkt nooit voor jezelf in, altijd voor de ander. Is het gezelschap ouder, of heeft het een hogere status dan jij, dan schenk je in met twee handen. Of je ontvangt de drank met twee handen. Ben jij de oudere, dan mag je met één hand schenken en ontvangen.

Lim, werkzaam bij een petrochemisch bedrijf: „Ik drink nooit alcohol. Behalve tijdens hoesik. Dan drink ik in mijn eentje een fles soju.” Echt leuk vindt hij zo’n kantooruitje niet, maar: „Het hoort bij mijn werk.”

Young, financieel analist, beaamt dat. „Na een hoesik ben ik rond middernacht thuis. Dat vindt mijn vrouw niet leuk. Maar het is werk. Zij begrijpt dat.”

Ook tijdens afspraken met zakenpartners wordt veel gedronken. „Mensen die veel kunnen drinken, worden vaak gezien als mensen die heel goed zijn in hun werk en in andere activiteiten,” aldus Seo Dong-Woo, onderzoeker bij het Koreaanse Instituut voor gezondheid en sociale zaken, in de Koreaanse krant Hankook Ilbo.

De sociale acceptatie van het drinken van veel alcohol heeft een groot nadeel: alcoholisme wordt niet echt erkend als probleem. De Koreaanse regering kent vooralsnog weinig voorzieningen of instanties om alcoholisten te helpen.

Volgens het ministerie van gezondheid zijn er zo’n twee miljoen alcoholisten in het land, wat neerkomt op bijna 7 procent van de volwassen Koreaanse samenleving. Een op de vijf volwassenen is gewoontedrinker.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden