Koreaanse regisseur Park verdient een Tiger Award

Acteur/regisseur Park Jung-bum in 'The Journals of Musan' (Trouw)

Vandaag worden in het oude Luxor-theater in Rotterdam de Tiger Awards uitgereikt aan de meest veelbelovende regisseurs.

Wat mij betreft zien we vanmiddag de jonge Koreaanse regisseur Park Jung-bum op het podium. Park maakte een van de betere films in competitie: ’The Journals of Musan’, het aangrijpende verhaal van een Noord-Koreaanse ’overloper’ die in Zuid-Korea probeert te overleven.

De zwijgzame jongeman – met fantastisch bloempotkapsel gespeeld door de regisseur zelf – groeit gaandeweg uit tot zo’n klassiek filmpersonage, vergelijkbaar met de arme vader in Vittorio De Sica’s naoorlogse ’Fietsendieven’. ’The Journals of Musan’ is met eenzelfde soort documentaire blik gemaakt tussen het drukke verkeer, in achterafstraten en op verlaten bouwterreinen waar de Noord-Koreaanse posterplakker voor zijn leven moet vechten.

Onder de veertien films in competitie bevindt zich ook een opmerkelijk drama uit Colombia. ’Todos tus Muertos’, volgende maand openingsfilm van het internationale film- en debatfestival Movies that Matter, brengt de burgeroorlog in Colombia terug tot het verhaal van een boer die op een dag een gigantische stapel lijken in zijn maïsveld vindt. De autoriteiten die hij hierover inlicht, proberen de verantwoordelijkheid af te schuiven.

Het festival is nog niet afgelopen. Vooral in de parallelprogramma’s valt dit jaar veel te ontdekken, zoals een oude film van de Duitse maestro Werner Herzog. ’Herz aus Glas’ heet de mystiek-apocalytptische Heimat-film, waarin een dorp in het Beierse woud eind negentiende eeuw volkomen van slag raakt als een belangrijke glasblazer het geheim van robijnrood glas meeneemt in zijn graf.

En wat heerlijk dat Godards ’Film Socialisme’ vandaag in Pathe 1 draait, in het hart van de commerciële bioscoopketen. Het is typisch zo’n film voor de fijnproever die niet snel in de bioscoop is te zien.

Opmerkelijk is wat dat betreft de grote hoeveelheid ’gewone’ films in de top-10 van het publiek. Films die al zijn opgepikt door distributeurs, en die later dit jaar nog in de bioscoop komen. Een uitzondering daarop vormt het Japanse ’Pyuupiru 2001-2008’, het verhaal van een metamorfose, waarin beeldend kunstenaar Pyuupiru zelf een ingrijpende geslachtsverandering ondergaat, en dat vastlegt op film. Het schoolvoorbeeld van een fantastisch avontuur dat hier zonder marketingcampagne het publiek bereikt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden