Korea maakt jaar van het Gouden Varken nog zeldzamer

Het Chinese jaar van het Gouden Varken begint morgen. Het sterrenbeeld brengt geluk, tot genoegen van de Zuid-Koreaanse overheid die het aantal geboortes wil opkrikken.

De verkoop van condooms in Oost-Aziatische landen is al maanden laag. Ouders gunnen hun kind een sterrenbeeld dat geluk belooft. Ook alle winkels in Seoel zijn helemaal op het Gouden Varkensjaar ingericht. Veel restaurants geven de klanten een goudkleurig varkentje mee, in de vorm van een spaarpot.

In de vitrines van luxe warenhuizen schitteren armbandjes, kettingen en oorbellen met daaraan gouden biggetjes. Je kunt babykleertjes kopen met biggetjes-print. Tasjes. Knuffels. Een Koreaans pretpark liet eind vorig jaar levende varkens rondlopen.

Het Chinese Nieuwjaar valt elk jaar op een andere dag, in januari of februari, afhankelijk van de stand van de maan. Dit jaar is dat 18 februari. Elk maanjaar staat in het teken van een dier uit de Chinese dierenriem – de rat, os, tijger, konijn, of draak.

In totaal zijn er twaalf dierentekens, en elk dier staat voor bepaalde karaktereigenschappen. Zo is een draak levendig, inspirerend, maar ook opschepperig. Een varken is ontspannen, groothartig, maar ook lui. Het duurt twaalf jaar voordat een teken terugkomt. Zo is 2007 dus het jaar van het varken, maar ook 1971, 1983 en 1995 waren dat.

Chinese astrologen koppelen elk jaar bovendien aan één van de vijf elementen: hout, water, vuur, aarde, en metaal. Dit jaar staat niet alleen het varken, maar ook vuur centraal. Een combinatie die eens in de zestig jaar voorkomt, en garant staat voor succes, welvaart en vruchtbaarheid.

Sommige Zuid-Koreaanse waarzeggers zijn helemáál enthousiast. Die nemen in hun berekeningen ook yin en yang-theorieën mee, zoals beschreven staan in het eeuwenoude Chinese ’I Ching’, oftewel het ’Boek der Veranderingen’. Volgens sommige Koreanen komt de combinatie van varken, vuur, en bepaalde yin en yang-elementen maar eens in de zeshonderd jaar voor. In Koreaanse kranten en op internet wordt heftig gediscussieerd over de oorsprong van dit verhaal. Het is namelijk een beetje vaag. De conservator van het Nationale Folklore Museum van Korea bevestigt dat het jaar van het Gouden Varken inderdaad eens in de zestig jaar voorkomt.

Maar waar komt het verhaal vandaan dat het eens in de zeshonderd jaar voorkomt? „Geen idee. Het is een verzinsel”, aldus Cheol Wi. „Ik denk dat het in het leven is geroepen door bedrijven. Het is een marketinginstrument om méér producten te verkopen.”

Hij is niet de enige die er zo over denkt. Joo Young-Ha, die folklore doceert aan de Academie voor Koreaanse studies, zegt in de Koreaanse krant Hankook Ilbo: „Als het jaar van het Gouden Varken eens in de 600 jaar voorkomt, dan zou dat 600 jaar geleden ergens in de historische geschriften moeten zijn vermeld. Bijvoorbeeld in de annalen van koning Taejong, die 600 jaar terug over het Chosun Koninkrijk heerste. Maar er is niets terug te vinden. Ik vermoed dat het onlangs is verzonnen.”

Sommigen menen dat het verhaal in de wereld is geholpen door de Zuid-Koreaanse regering, om het extreem lage geboortecijfer in Korea op te krikken. In het Aziatische land worden al enkele jaren te weinig baby’tjes geboren. In 2005 kregen Koreaanse vrouwen 1.08 kind, het laagste kindertal van alle geïndustrialiseerde Oeso-landen.

Zuid-Koreaanse aspirant-ouders zijn in ieder geval bezig. De verkoop van condooms is flink ingezakt, aldus E-mart. Volgens deze koopjesmarkt-keten is in Korea de condoom-verkoop sinds midden december met 15 procent teruggelopen, terwijl in diezelfde periode in het jaar daarvoor een stijging van 5 procent te zien was. In de eerste drie weken van januari daalde ook de verkoop van condooms van GSMart, de super-supermarktketen, met 8 procent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden