Koopzucht als je persoonlijke Noord-Zuid-dialoog

In de jaren zeventig kon je er vooral kriebel-truien met Inca-patronen kopen en etuitjes uit Guatemala, een enkel pak Tanzaniaanse koffie daargelaten. Opgewekte vrijwilligsters, vaak 50+, reikten folders uit en het geurde sterk naar Tibetaanse wierook. Nu zitten de Fair Trade Shops op A-locaties, zijn scherpgesneden ingericht en bulken van de spullen. Winkelen in de derde wereld is hot.

Het principe is eenvoudig: samen sta je sterk. Gesteund door organisaties als Fair Trade sloegen boeren van India tot Peru de handen ineen tegen malverserende grootgrondbezitters en handelaren en vonden rechtstreekse afnemers in het rijke Noorden. In Fair Trade Shops weet de klant dat een groot deel van zijn bestede guldens straks als pesos of bolivianos in de beurs van de boer valt. Of arbeidsomstandigheden helpt verbeteren, zoals bij pindakaas-producent Keimoes Grondboontjies, die vrouwen na hun kraamtijd gegarandeerd terugneemt in loondienst, weinig vanzelfsprekend in Zuid-Afrika. En wie koopt er (naast tafellakens, houten bestek en prachtig aardewerk) nu niet graag een potje chilisaus, als je weet dat sausmaker Eswatini uit Swaziland compleet gerund wordt door vrouwen, die er dus ook managementsfuncties bekleden? In deze winkels is koopzucht je persoonlijke Noord-Zuid-dialoog!

De Fair Trade-handel, 25 jaar jong, werkt sinds 1 oktober 1998 louter professioneel, zonder vrijwilligers. En vanaf heden gaan ze stap voor stap over naar een franchise-organisatie. De klant merkt daar niets van (er worden niet plotseling floppies of bloemen verkocht), want de franchise-nemer bestelt in Culemborg, het hoofdkwartier van Fair Trade, waar het assortiment vastligt, maar telkens uitdijt. Bovendien snapt elke huidige en toekomstige winkelier dat voeding verbindt en zal 'food in the shop' een steeds grotere rol spelen in het aanbod. Bij een rondgang langs de schappen, terwijl de heerlijke Kaapverdische diva Cesaria Evora door de speakers klinkt, stuitten we recent al op ingeblikte ananas, Zuid-Afrikaanse merlot (baje lekker), geurige basmatirijst, Cubaans sinaasappelsap, Max Havelaar-hagelslag, Filippijnse bananenchips, crunchy muesli en Chileense vino licoroso: betaalbaar lekkers, geproefd en welbevonden. Veel voedingswaren zijn in het wild verzameld (honing) of zonder kunstmatige stoffen verwerkt. Hulde dus en terug voor nog méér: pindakaas van genoemde Keimoes: 350 gram voor 3,95. Ons te zoet, maar 'n vol aroma en smeuïg tot op de bodem. Kiburi-thee uit Tanzania en Zimbabwe: 20 theezakjes voor 1,79. Krachtige, dieprode thee, ook als voortreffelijke Earl Grey. Kiburi betekent 'trots' in het Swahili. Dat snappen we, met zo'n fiere thee. Residentie-koffie: 250 gram voor 5,95. De Tweede Kamer drinkt de standaard-versie, wij proefden hem in décaf: goed en niet wrang, zoals zo vaak. Losse thee in dik, handgeschept papier, uit India. Darjeeling (4,99), assam (4,79) en groene jasmijnthee (5,99). De jasmijn erin is een ontdekking. Chilisaus: 275 gram voor 5,25. De 'vrouwensaus', zullen we maar zeggen. Mag van ons best pittiger, maar lekker. Honing is soms fruitig (Valdivia uit Chili) of licht en bloemig (Lacandona uit Mexico). Beide 5,35 voor 450 gram. En hier zal het niet stoppen, belooft Fair Trade. Ha! Mogen we al dromen van verse curry uit India en lama-kaas uit Peru? Neen. Het blijft verpakt maar 't wordt telkens meer: in aantocht is gloednieuwe pasta uit Chili. En er komt ook olijfolie, uit wel zeer historisch gebied: Palestina.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden