Kooplieden

Britten zijn van nature nieuwsgierig naar het onbekende. De Schot David Livingstone exploreerde donker Afrika, de Engelsman Robert Scott ploegde over de ijzige vlakten van Antarctica. Ook nieuwe technologieën als internet kunnen in het algemeen rekenen op een enthousiast welkom aan de andere kant van de Noordzee.

Duitsers wantrouwen het onbekende enigszins. Ze hebben geen ontdekkingsreizigers en bezaten nooit veel overzees grondgebied. Het duurde veel langer voordat internet er populair werd; nog steeds refereert men er veel minder aan websites.

Nederland zit niet alleen geografisch tussen Groot-Brittannië en Duitsland in. We zijn ambivalent, we wantrouwen het onbekende en zijn er tegelijkertijd nieuwsgierig naar. Geen ontdekkingsreizigers dus, maar wel kooplieden die er als de kippen bij waren om handel te drijven met zojuist ontdekte gebieden. Het zou me niets verbazen als internet echt populair werd in Nederland toen (b)leek dat je er geld mee kon verdienen. Onze combinatie van wantrouwen en nieuwsgierigheid leidt tot pragmatisme: we kijken even de kat uit de boom en gaan vervolgens over tot actie.

Zo gaan we dus ook om met integratie. De Chinese restaurants, Indische toko's, Italiaanse supermarkten, shoarma, Vietnamese loempia's en Marokkaanse eethuizen zijn een uitstekende aanvulling op onze eetgewoonten. We omarmen ze. Maar ga geen rare of onbekende dingen doen. Zoals hoofddoekjes dragen, met zijn zessen in een aftandse Mercedes zitten of als man in een soepjurk lopen. Voor iedereen die in Nederland wil integreren: doe maar gewoon, dan doe je Nederlands genoeg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden