Koons' paasei is zó kitsch, dat het weer kunst wordt

Verzamelaar leent kunstwerk voor drie jaar uit aan Boijmans Van Beuningen

'Vele miljoenen' heeft kunstverzamelaar Bert Kreuk betaald voor het 'meest kitscherige paasei van de wereld': glimmend oranje met een gigantische magenta strik.

Kreuk laat het zich losjes ontvallen. Geld speelt geen rol meer, zegt hij, als je het allermooiste kunstwerk van Jeff Koons kunt kopen. Jarenlang zat hij er al op te vlassen. Vorig jaar werd hij getipt door veilinghuis Christie's dat het kunstwerk 'Baroque Egg with Bow (Orange/Magenta)' van de Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons (1955) te koop was. Nu is Kreuk de trotse bezitter van een gigantisch paasei van roestvast staal van ruim zes kubieke meter en tweeduizend kilo.

Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. Maar dat is niet de reden dat Kreuk het ei niet thuis heeft neergezet, maar voor drie jaar in bruikleen heeft gegeven aan museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Daar werd het gisteren onthuld, in de entreehal, zodat ook mensen zonder kaartje het ei kunnen bewonderen.

Van kunst moeten zoveel mogelijk mensen kunnen genieten, vindt Kreuk. Daarom leent hij stukken uit zijn privécollectie uit aan musea.

Zo staan er nu ook enkele sculpturen uit zijn verzameling op de tentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Matthew Day Jackson in het Gem, Museum voor actuele kunst in Den Haag.

Sinds hij zijn bedrijf verkocht, houdt Kreuk zich fulltime bezig met het verzamelen van hedendaagse kunst. Kreuk woont al vijftien jaar in Florida, maar voelt zich nog sterk verbonden met zijn geboortestad Rotterdam. Dat speelde ook mee bij zijn besluit Boijmans het paasei te gunnen. Wereldwijd stonden musea ervoor in de rij, maar het werd Boijmans, ook omdat het ei goed past bij de popart-collectie in dit museum.

Net als popart-kunstenaars als Andy Warhol en Roy Lichtenstein die de consumptiemaatschappij in beeld brengen en verheerlijken met alledaagse beelden en voorwerpen, kiest Koons ook voor triviale objecten. Die verwerkt hij zo dat zijn kunst iets banaals en kitscherigs krijgt. Hij werd bekend met gigantische opblaaskonijnen, religieuze varkens en zijn kortstondige huwelijk met de Hongaars-Italiaanse porno-actrice Ilona Staller ('Cicciolina'). Dit paasei is typerend voor Koons' 'überkitsch': kitsch die zo sterk wordt aangezet dat het daaraan zijn kunstzinnigheid ontleent.

Het ei maakt deel uit van de Celebration Series. Tussen 1994 en 2008 maakte Koons een reeks sculpturen die te maken hebben met feestdagen, waaronder tien gigantische paaseieren. Vijf hebben een glad oppervlak, de andere vijf zien eruit alsof ze in gekreukt zilverpapier zijn verpakt. Aan het ei dat nu in Boijmans staat, hebben zes mensen een jaar gewerkt. De coating is laag voor laag met de hand aangebracht om een zo glanzend mogelijk effect te krijgen. De techniek is ontleend aan de auto-industrie.

Bert Kreuk: "Het is fantastisch mooi gemaakt, dat spreekt me aan, evenals de symboliek. Het ei staat voor geboorte en wedergeboorte en vruchtbaarheid. Koons maakte de paaseieren toen hij net was gescheiden en hij zijn zoon niet mocht zien van zijn ex Cicciolina. In de eieren wilde hij ook de verbondenheid met zijn zoon uitdrukken."

In de weken rond Pasen deelt Boijmans chocolade-eieren uit. Er zit één gouden ei tussen. De bezoeker die dit ei krijgt, mag op verrassingsreis naar de geboorteplek van het ei van Koons.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden