Konmar-oprichter begint pret-markt

RIJSWIJK - Darling Market, een nieuwe commerciële droom in de Rijswijkse Plaspoelpolder. Vanaf zaterdag huisvest deze moderne industriewijk de “kleurrijkste attractie voor het hele gezin.” De organisatie rekent op twintigduizend bezoekers per weekend.

De plaatselijke winkeliers hebben zich inmiddels verzoend met de Darling Market. Door de slogan: 'Een dagje Rijswijk is altijd te kort', hopen zij te delen in het verwachte succes.

Initiatiefnemer en financier Henk van der Straaten (60), de voormalige eigenaar van zelfbedieningsketen Konmar deed inspiratie op tijdens een reis door Australië. Daar raakte hij hevig geboeid door Darling Harbour, een toeristische attractie van allure in de oude haven van Sydney. Hem staat in de Rijswijkse industriewijk iets vergelijkbaars voor ogen. “Dit wordt een recreatief uitje, waar het hele gezin van gaat houden.”

In het immens grote hallencomplex van een voormalige broodfabriek kunnen bezoekers straks elk weekend “op reis” tussen de ruim 300 exotische kraampjes op de Wereldmarkt. Hier is van alles verkrijgbaar uit de werelddelen Europa, Amerika, Azië en Afrika: Schotse truien, Amerikaanse baseball-caps, koloniale Balinese meubelen en kunst uit Ethiopië. Tussen het funshoppen door kunnen bezoekers een hapje uitheems eten in Horeca Plaza, beurzen, tentoonstellingen en manifestaties bezoeken in Darling Expo en de kinderen loslaten in het speelparadijs.

Van der Straaten begon als 21-jarige zijn carrière met een bakfiets, als verkoper van snoep op de markt. Toen hij 35 jaar was opende hij de zelfbedieningszaak Konmar. Deze groeide al snel uit tot een keten van veertien vestigingen met een omzet van 650 miljoen gulden per jaar. Eind jaren zeventig deed hij de aandelen over aan Vendex.

Hij vindt Darling Market “veel gevarieerder, boeiender en afwisselender dan een supermarktketen.” Eind mei vorig jaar bestond nog twijfel over het doorgaan van deze Rijswijkse attractie. In het toen nog vrijwel lege complex mopperde Van der Straaten dat de gemeenteraad - onder druk van de plaatselijke winkeliers - problemen bleef maken. “Het is toch te gek, stelletje schijtlijsters. Ik vind het leuk om hier iets te creëren wat op een aantal andere plaatsen is mislukt, maar ze moeten niet proberen de polsen op m'n rug te binden.”

De verwachtingen zijn hooggespannen, maar onduidelijk is hoe reëel dat is. De Beverwijkse Bazaar bestaat al vijftien jaar en trekt 3000 ondernemers en 50 000 bezoekers per weekend. Maar de Amsterdamse IJ-markt moest wegens gebrek aan klandizie na negen maanden de deuren sluiten. Commercieel manager J. Overgoor is ervan overtuigd dat voor Darling Market een betere toekomst is weggelegd dan voor de IJ-markt. “Dit is een particulier initiatief, wij zijn veel groter, beter bereikbaar en bieden dagelijks leuke attracties.” Garantie dat het lukt, kan hij niet geven: “Bij ondernemen hoort risico.”

Winkeliers van In de Bogaard en Oud Rijswijk moesten aanvankelijk niets hebben van Darling Market. De twee winkelgebieden die al last hadden van een zekere 'overbewinkeling' in de regio, vreesden dat ze nog meer consumenten kwijt zouden raken. Daarom eisten zij allerlei beperkende voorwaarden, stuk voor stuk door de gemeente bekrachtigd in een convenant: alleen weekend-openstelling, maximaal veertig procent van het vloeroppervlak voor detailhandel en controle op de verkoop van “goederen die in Nederland niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn.”

De gemeente deed daar nog een schepje bovenop met bepalingen dat de Darling Markt elke zondagnacht de door bezoekers veroorzaakte rommel in de wijk opruimt, zorgt voor speciale veiligheidssurveillanten en van ieder toegangskaartje van vijf gulden 35 cent afdraagt als vermakelijkhedenbelasting. “Als overheid moet je zorgen dat de zaak in goede banen blijft”, verdedigt zich burgemeester mr Pieter Roscam Abbing, die vandaag de opening verricht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden