Koningsdochter is discretie beu

De Belgische 'koningsdochter' en beeldend kunstenares Delphine Boël heeft de discretie vaarwel gezegd. Het buitenechtelijke kind van koning Albert schreeuwt om erkenning en aandacht van haar vader, op een weinig koninklijke manier.

In haar nieuwste tentoonstelling in België staat het werk 'Predictably Vulgar: family photo album 1966-1984', waarin louter penissen en vagina's in de Belgische driekleur te zien zijn, symbool voor de buitenechtelijke relatie van haar moeder met de Belgische koning. De affaire duurde van 1966 tot 1984.

Voor Boël, die al jaren in Londen woont, is de tentoonstelling een poging om het contact met haar vader te herstellen. Maar of kunstwerken als 'Vicious Rumours' en 'Truth Can Set You Free' daaraan bijdragen kan worden betwijfeld.

Eind jaren negentig kwamen in België de berichten naar buiten dat Albert bij een andere vrouw een dochter had. Voordat hij koning werd, was er ook contact tussen vader en dochter. Nadat Albert tien jaar geleden zijn overleden broer Boudewijn opvolgde, verbrak hij echter alle banden.

De schreeuw om aandacht van haar vader is ingegeven door het moederschap, verklaart Boël. Negen maanden geleden is haar dochtertje Josephine geboren. ,,Als je een kind krijgt, verandert alles. Wat je eerst niet belangrijk vond, wordt ineens immens essentieel; dingen zoals wortels en familie'', legt de kunstenares in het Belgische blad Humo uit.

Jarenlang heeft Boël rekening moeten houden met de reputatie van Albert en zichzelf daarvoor weggecijferd. Zij wil niet dat haar dochter in dezelfde hypocrisie opgroeit: ,,Ik wil dat dingen proper zijn''.

Haar tentoonstelling, die is te zien in de Abdijhoeve Ten Bogaerde in het Belgische Koksijde, kan gezien worden als het ultieme geboortekaartje. Ik besta, praat met me, is de boodschap die van het werk afspat. De expositie is een groot succes. Op enkele werken na is alles verkocht.

Het duurste stuk, een metershoge Manneke Pis dat winden laat en in een Stella-bierglas plast, staat nog te koop voor 24000 euro. Een ander object is een enorm doek met levensgrote vingerafdrukken van de kunstenares afgebeeld in gekleurde vakken. Het enige bewijs van haar identiteit, vindt de koningsdochter.

Haar eerdere pogingen om de vader-dochterrelatie herstellen waren op niets uitgelopen. ,,Ik heb zelfs kardinaal Godfried Danneels om hulp gevraagd, omdat hij heel close met Albert is. Niets hielp'', legt de Belgische uit. Boël begrijpt dat koning Albert niet zomaar met haar 'ijsjes kan gaan eten op de Grote Markt' in Brussel. ,,Ik kan hem huwelijksproblemen bezorgen, maar even telefoneren of een klein bezoekje -heel discreet- dat is toch mogelijk?'', vraagt Boël zich af.

De kunstenares blijft hopen dat het contact terugkomt: ,,Iedereen zegt: 'Ach ze is maar een ongelukje, een product van één van Alberts vele affaires, want die kerel lustte er wel pap van'. Ik wil nu begrijpen waarom hij me afwijst. Ik wil dat hij het me uitlegt.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden