recensie

'Kong: Skull Island' is een draak van een monsterfilm

Actiehelden Tom Hiddleston en Brie Larson rennen rond op Skull Island. Beeld Chuck Zlotnick
Actiehelden Tom Hiddleston en Brie Larson rennen rond op Skull Island.Beeld Chuck Zlotnick

In 'Kong: Skull Island' mogen Tom Hiddleston en Brie Larson hun aanzienlijke talenten verkwanselen door heldhaftige poses aan te nemen en overbodige dingen te zeggen.

Herinnert u zich de bordkartonnen King Kong die in de oorspronkelijke film uit 1933 houterig vliegtuigjes uit de lucht plukt en zich met z'n andere arm aan een flatgebouw vastklampt, hoog boven de skyline van New York? In 'Kong: Skull Island' is die reusachtige aap helaas het enige levensechte in de hele film, waarschijnlijk omdat hij niks hoeft te zeggen. Misschien dat de slappe grappen en bordkartonnen personages goed werken in een soort retro-camp versie van een King Kong-film uit de jaren vijftig maar niet in dit zouteloze compromis dat dankzij de Chinese investering in de productie zowel een westers als een oosters publiek te vriend moet houden.

Het decor is de wereld, begin jaren zeventig. Twee wetenschappers weten eindelijk geld los te peuteren voor een expeditie naar Skull Island, een plek in Zuidoost-Azië die zeevarende naties eeuwenlang vermeden vanwege slechte lokale weersomstandigheden. Ze krijgen militaire assistentie van luitenant-kolonel Preston Packard (Samuel L. Jackson) die in Vietnam chagrijnig op een stoel zit omdat de Verenigde Staten de oorlog verloren hebben. Dan maar naar Skull Island. Er gaat ook een vrouw mee (Brie Larson), want wie moet anders die te strakke T-shirts dragen, en een spoorzoeker met blauwe ogen, James Conrad, een ex-commando (Tom Hiddleston). Beide acteurs mogen hun aanzienlijke talenten verkwanselen door heldhaftige poses aan te nemen en overbodige dingen te zeggen.

Tekst loopt door onder de trailer.

De suspense wordt al in de eerste vijf minuten om zeep geholpen. Was een van de smaakmakers in deze serie monsterfilms - en wat dat betreft in alle succesvolle monsterfilms - dat het monster lang verborgen bleef, 'Jaws' werd er zelfs wereldberoemd mee, hier verschijnt de aap al in de openingsscène. Het begin van een indrukwekkende serie anticlimaxen.

Dat de wetenschapper (John Goodman, het begin van een indrukwekkende serie casting-blunders) wist wat hij kon verwachten maar het geheim hield, is nog plausibel in dit soort scenario's. Maar dat hij dacht met een groepje militairen de monsters te kunnen verslaan - niet alleen de aap blijkt reusachtig - tart elke verbeelding. Zo ook dat het eiland al eeuwen bewoond blijkt door een stam zwijgzame mensen die vanachter een houten palissade dapper géén weerstand biedt aan de overweldigers, omdat ze toch door Kong beschermd worden tegen de onderaardse monsters die van het scenario geen naam krijgen. Zie daar het ecologisch evenwicht dat de expeditie dreigt te verstoren in deze potpourri van 'Jurassic Park' en 'Apocalypse Now'. Dat wil zeggen: zonder de spanning maar met Creedence Clearwater Revival uit de speakers, terwijl de helikopters over de Skull Islands jungle vliegen.

Voor wie dit allemaal geen bezwaar vindt: er is ook spektakel, dingen ontploffen en een deel van de cast wordt opgegeten. Voor dat laatste een ster extra.

Kong: Skull Island
Regie: Jordan Vogt-Roberts
Met: Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson, Brie Larson
★★☆☆☆

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden